Full version: Okänd växt
fifimar
Hej!

Jag undrar om någon känner namnet på denna växten? Den är en "tjuvstickling" som jag fått med mig, då tog jag ett blad och satte ned i jord á la fetväxt vilket alltså har fungerat för att den ska sätta rötter och bli större smile.gif

Hoppas att någon känner igen den!

Vänliga hälsningar,
Fifi
Bassam
Hej
Jag tycker att den ser ut som Bergbambu, eller Hasselört, du kan hjälpa oss o googla på ( Bergbambu, eller Hasselört).
H.Bassam
fifimar
CITAT (Bassam @ 11-03-2015, 14:42) *
Hej
Jag tycker att den ser ut som Bergbambu, eller Hasselört, du kan hjälpa oss o googla på ( Bergbambu, eller Hasselört).
H.Bassam

Bergbambu är det inte, den har ju flikiga blad. Och hasselört är det inte heller, den har för hjärtformade blad.

Min planta är en krukväxt och har som synes på bilden blad som är mer avsmalnande.
teo
Ser ut som någon Peperomia
zaaritha
Absolut en peperomia--men vilken?
*Stintan*
Tror också nån sorts peperomia.
_Skruttan_
Hej!
Helt klart en Peperomia. Påminner om P glabella, men den här har
nog lite större blad. Depr...är osäker på en art. Men möjligen skulle det kunna
bvara en Obtusifolia (stavas det så)? Googla på Peperomia och ta fram bilder
så hittar du den säkert. Lycka till. Växten på bilden ser fin ut.
Skruttan
fifimar
Ååååh, tack för alla snälla svar biggrin.gif Det ser lite grann ut som den glabella som du säger, Skruttan!
https://www.blomsterlandet.se/Vaxter-och-ti...ter/Mors-Tanke/

Är ju alltid skönt att veta vad dom heter, de små gröna liven härhemma! Kände igen en annan växt jag har med, som heter bajonettpeperomia så idag har man lärt sig två nya saker haha!

Men skulle absolut kunna vara en obtusifolia också... Lurigt! Nåja, peperomia får räcka wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon