Soulius
Hej! Har länge planerat inköp och plantering av en Vinterkryddbuske ute i trädgården. Igår kom den ca. 30 cm höga plantan i kruka med posten och enligt leverantören skulle jag sätta ner den direkt såvida tjälen går ur marken vilket det inte var någon tvekan om.

Jag gjorde en ordentligt grop efter konstens regler och fyllde på med passande planteringsjord. Avslutade med fiberduk täckt av lite tänkbark runt plantan. Dock satte jag ingen duk på eller runt själva plantstammen. Frostnätterna är dock inte över än utan redan inatt blev det en 5 minusgrader ungefär. Nu är jag orolig att jag råkat utsätta den lilla rariteten för en övermäktig prövning.

Någon duktig buskexpert eller någon med erfarenhet av Vinterkryddbuske som kan ge mig några kommentarer eller råd för att rädda den? Borde jag klä in själva planten lätt med fiberduk också exempelvis?
Huggorm
Det borde inte vara någon fara så länge inte löven har spruckit ut. Men jag ser att du angivit att du bor närheten av Alingsås, är du säker på att den klarar klimatet där? Den är ganska känslig och funkar bäst i Skåne.
Bassam
Hej

Det är bra om man skyddar växter på vinter på något som täcka jorden över rötter o kronträd på våren skyddar dem med väv från vårsol, även om de är tåliga på zonen som du bor i.

H.Bassam
Soulius
CITAT (Huggorm @ 12-03-2015, 17:03) *
Det borde inte vara någon fara så länge inte löven har spruckit ut. Men jag ser att du angivit att du bor närheten av Alingsås, är du säker på att den klarar klimatet där? Den är ganska känslig och funkar bäst i Skåne.

Lyckas man etablera den så ska den vara härdig ner till 25 minus och den växer naturligt under väldigt karga förhållanden i Kina så jag tänkte att det kan vara värt en chansning. Står i söderläge hyfsat vindskyddat. Sen går det ju egentligen inte att jämföra naturliga förhållanden med Sveriges klimatzoner men jag är optimist i trädgården.

Satte en bokhäck här 2012 som var tveksam utifrån zonkartan men den mår prima.
Huggorm
Bok borde vara fullständigt härdig hos dig, den växer väl till och med vilt där? Den skall klara zon 5 i alla fall, medan det enda jag sett för vinterkryddbusken är zon 1. Men det är ju en väldigt oprövad buske så det skulle inte förvåna mig alls om den egentligen är betydligt härdigare. Det finns otroligt mycket kvar att prova när det gäller asiatiska växter. Någon kanske testat för länge sedan och dömt ut en buske som för känslig, men om man hämtar en från längre norrut i kina kanske det inte är några problem alls.
Anders zon 1
Vinterkryddbuske är som sagt inte särskilt väl testad i Sverige, men jag misstänker att den inte blommar särskilt bra i vårt klimat. Det finns ett exemplar som lever och har hälsan i Alnarp strax utanför Malmö (i alla fall för något år sedan), men det blommar inte så värst vidare mycket. Förmodligen är det sommarvärmen som inte riktigt räcker till. Så du kanske inte ska räkna med att det blir den överdådigt blommande buske som man kan se på bilder.
Soulius
Uppdatering: Vinterkryddbusken tog aldrig skada utan har satt fart här under våren. Köpte in ytterligare en från min plantskola, denna med lite större och gula, vackrare blommor om den nu orkar sätta det - Chimonanthus Praecox Concolor. Så här ser den ut nu.

Vinterkryddbuske Concolor

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon