Ulven82
Jag har ett par funderingar!

Om man sätter tulpanlökar i lökkorg som man planterar i rabatt och sedan tar upp och flyttar efter blomning (så att de kan få stå och vissna ner i fred), blir det inte konstigt i rabatten när man tagit bort tulpanerna då? Som ett stort tomrum liksom....

Jag gillar idén av blandade rabatter så att växterna tar vid efter varandra. Men jag tycker även det är fint med riktigt mycket tulpaner, det blir sån snygg masseffekt.

Nån som har nåt tips på hur man får till det så att det blir snyggt? De där korgarna kanske inte är så stora att tomrummen märks för mycket om man har andra växter som tar vid och börjar växa och blomma efter tulpanerna?
Bassam
Hej

Du kan plantera perenner som har yvigt bladverk funkia och hosta växt före plantering lökar eller efter plantering lökar, för att du ska inte skada lökar.

H.Bassam
Ulven82
Tack för ditt svar! smile.gif Jag är inte superförtjust i hostor, men ser att de borde fungera!
morgonstjerna
Är själv ganska ny på det här med trädgård men jag har satt tulpaner mellan och runt perennerna. Har satt desto fler i en annan rabatt där ringblommor får ta över senare.
fvd
Jag har aldrig använt lökkorgar men jag kan tänka mig att meningen med det är att det inte skall se skräpigt ut i rabatten. Då skulle jag gräva ner lökarna på ett mer undanskymt ställe och flytta tillbaks den senare. Fast o m man har man kompost skulle jag förvara dem där jag brukar göra det med amaryllislökarna där och kors vad fina de blir till jul.
kerstin z5-6
Pulmonaria blommar fint efter tulpanerna, brunnera likaså bägge har lågt utbrett bladverk o döljer vissnande blad bra
octachoron
Förodla dahlia och sätt ner på stället där lökarna flyttades från. När det blir höst och dahliorna fryser ner är det dags att sätta tillbaka lökarna inför vårblomningen så man får ett naturligt byte på platsen.
Ulven82
Tack för förslag, det uppskattas! smile.gif

Det där med brunnera... Jättefint bladverk, men blir det inte så att de blommar samtidigt som tulpaner? Jag är en sån nybörjare!

Man kanske får prova sig fram, man kan ju inte hålla på och fundera i en evighet vilket jag ofta tenderar att göra smile.gif
kerstin z5-6
CITAT (Ulven82 @ 01-04-2015, 22:25) *
Tack för förslag, det uppskattas! smile.gif

Det där med brunnera... Jättefint bladverk, men blir det inte så att de blommar samtidigt som tulpaner? Jag är en sån nybörjare!

Man kanske får prova sig fram, man kan ju inte hålla på och fundera i en evighet vilket jag ofta tenderar att göra smile.gif

De kommer något senare , men kom.. ihåg att tulpaner kan vara tidiga senare eller senblommande, det jag gör med blasten" är att jag viker ihop den lite medan jag väntar på att bladen från annat ska dölja, men dra upp o ner i lökkorg , nej ..
Ulven82
kerstin z5-6: Nej, det känns väl kanske lite tveksamt till att man orkar med att hålla på och gräva upp och ner en lökkorg. Man har ju annat att pyssla med också i trädgården! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon