Kajsa
Har städat upp grenar i trädgården och tittat runt på rosorna, det ser ut som förra våren, inget tycks ha frusit. Klätterrosorna som är känsliga är gröna, mycket roligt det blir så mycket mindre jobb senare i vår.
Vi hade en köldknäpp i slutet av december - 11 - 14 grader men sedan var det över med strängare kyla.
Hur ser det ut i era trädgårdar ?
Krolliljan
Samma här. Ser bra ut.
Just klätterrosorna är kul att de ser fina ut.
I och med att det inte ngn tjäle här och att det regnat en del , lär väl vara gynnsamt nu i vårsolen.
Nu är det inte långt till att de beställd rosorna från Flora Linnea kommer rolleyes.gif

Hade lite otur med svartfläckesjuka in på sensommaren förra året. Fick ett tips på en blandning att spruta och tyckte att det hjälpte. Ska man kanske spruta lite tidigt med för att förebygga. Hur gör du Kajsa som har så många rosor?
Kajsa
Köpte Binab några år som skyddar mot svampsjukdomar, pulvret blandades i vatten och sprutades förebyggande, men det finns också påsar med jord med svamparna Trichoderma i. Det blev dock jobbigt med många rosor som skulle sprutas, jag lessnade med tiden. Osäker om det var så bra ? Testa själv.
Kan sprutas vår och höst, ser att Flora Linnea säljer det.
Krolliljan
Hur tidigt ska man spruta?
Kajsa
Har klickat runt lite och ungefär när träden slår ut.
Läs på www.binab.se
Klicka till vänster, Produkter, sedan rosor, där finns en massa fakta.
Kajsa
Blir så glad att Klätterrosen Wrams Gunnarstorp troligen blir lika fin i sommar. Snodde in den i vinterväv och ser att alla grenarna i toppen är gröna med små skott, har varit så nära ett par år att gräva upp Skånerosen, men så förra året började den växa kraftigt och fick många skott och blommade och blommade.
I Rosbibeln LÅG står den som en zon 4 ros men en klen sådan tycker jag, tuffa vintrar i Västmanland gillar den inte.

Wrams Gunnarstorp ( funnen i ett slott med samma namn i Skåne ) remonterar lite i augusti
Krolliljan
thanks.gif Kajsa
Ja Wrams Gunnarstorp är vacker.
Jag hade en som jag försökte flytta med mig när vi flyttade sist men det klarade den inte.

Jag hoppas mycket på mina James Galway, Jag köpte dem sent på sommaren 2013 och förra året var de 2,5 m höga och blommade ända in i november. Funderar bara på om jag ska klippa lite i dem. g.gif
[attachment=82541:James_Galway.jpg]
Krolliljan
Klippte rosorna i förgår och de såg mycket bra ut.
Ska lägga på kogödsel idag.
Klippte kanske lite väl lite. Får se: Har tre Leander som sprungit iväg med några rätt långa grenar. Kanske skulle korta in dem men å andra sidan är grenarna riktigt kraftiga och fina confused.gif
vanjalarsa
Vilken zon bor du i?
Är det inte väl tidigt att klippa rosor ?
bara en vänlig undran,,,,
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Krolliljan
Zon 1
Jag brukar klippa senare men de har kommit så långt så det kändes som om det var dags. crazy.gif
Nu är de gödslade med.
Kajsa
Här har alla rosor långa skott, har klippt och putsat genom samtliga rosor, lagt ut kogödsel. Inga rosor har frusit denna vinter, så det blev en bekväm vår.
Det finns dock mycket annat som ska göras.
Dandylion
Vad härligt det låter att era rosor klarat sig så bra i vinter.

Tyvärr har jag sorken knaprat på alla mina rosor -cry-.gif
Vet inte om de överlever.
Jag hade verkligen sett fram emot den här sommaren så tråkigt!

Är det ngn som har tipps på vad jag kan göra för att försöka rädda dem?

Bor vid Ångermanälven.
Nyhamnsläge
Jag lyckas aldrig riktigt begripa NÄR det är rosorna skall klippas. Björken och musöron, så långt är jag med. Men den närmaste björken vi har (inne hos grannen) är inte ens nära att brista ut och mina rosor har redan blad och långa skott. Det brukar bli så att jag klipper dem etappvis under ett par veckor istället - men hur ska ROSEN se ut när det är dags att klippa den (ponera att det inte finns nån björk att tillgå)?
johanare
Bor du i Nyhamnsläge i NV Skåne klipp nu. Björkar är för folk norröver enl mig. Blir inte lång period med mkt kyla längre. En minus el två om natten är ingen fara. Glöm inte vattna bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon