Full version: Rosor
anncharlotte
Vi har flyttat och jag har fått en relativt gammal och vanskött trädgård att ta hand om. Många frågor kommer jag nog ha att ställa här framöver.
Det växer buskar överallt och jag har ingen aning om vad det är än så länge smile.gif

Men rosorna har jag ju i alla fall kunnat identifiera. Utmed ena husväggen växer det lite rosor, en del buskliknande en del inte. Men genomgående så är dom vildvuxna och i behov av lite vård.
Jag vet inte om alla kommer att få vara kvar, men denna första sommaren kommer dom i alla fall få lov att vara det.
Så hur gör jag, när kan jag beskära dom, och hur ? Till lämplig storlek bara, eller bör jag skära ner dom helt och hållet ?
Åsa, mälardalen zon 2
Olika rosor klipps olika. Beskärningstid är på våren ungefär då björken får musöron. Remonterande rosor som blommar i stort sett hela sommaren brukar blomma på årsskotten = du får blommor under sommaren även om du klipper hårt. Rosor som INTE remonterar brukar blomma tidigt på säsongen och sedan blir det nypon, dessa blommar på skotten som bildats året innan = klipper du dem hårt på våren blir det inga blommor.

Jag skulle faktiskt vänta och identifiera dem första året gamla fina buskrosor kan se vildvuxna ut nu jämfört med många stela roshybrider som beskärs hårt. Men de gamla buskrosorna är ofta mer tåliga och friska många sorter kan klara av att överleva i ett par hundra år medans de hårt beskurna hybriderna ibland dör ut efter bara 5-10år. Gamla buskrosor gallrar man ofta bara lite ungefär som man klipper vinbärsbuskar.
anncharlotte
Tack för ditt svar, då gör jag som du säger smile.gif Så får vi se vad det blir av det !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon