För första gången har jag övervintrat pelargoner, dessvärre inte så lyckat ser det ut som. De verkar helt torra och ser inte bra ut, min undran är om det ändå finns hopp?
Någon som lyckats återuppliva torra pelargoner?
Tack på förhand!
Klipp ner dem så ser du om det finns ngt grönt i dem. I så fall byt jord på dem och vattna.
Hej
Övervintrade pelargoner
Pelargoner måste du alltså ta in, Häng-, doft- och engelska pelargoner trivs ofta bäst inomhus på en ljus, sval fönster, med mindre vatten o ingen gödsel på vinter.
Men om zonalpelargoner: man kan övervintra dem i sommarstuga garag en vind källare, det måste finns torrt o midre än +5 c om du ordnar hjälp extraljus , det ska bli bättre.
H.Bassam
Eva i Skåne
15-03-2015, 17:18
Även om det ser torrt och dött ut finns det ofta liv i rötterna. Klipp ner, vattna lite lätt och ställ gärna i fönster eller under belysning så tror jag det kommer små gröna skott nedtill på stabbarna på åtminstone en del av dom. Ge inte upp redan!
Hej! Tack för era svar.
Finns inget grönt i de men jag har klippt ner, vattnat och ställt i fönstret så får vi se om det händer något

Hur många dagar/veckor tror ni det tar?
De fick vara i källaren över vintern förresten
Eva i Skåne
15-03-2015, 19:35
Jag tror att du ska se grönt inom 1-2 veckor, men det finns segare sorter också så ge inte upp förrän efter en månad eller så
Kan detta va ett nytt skott eller ogräs?
Eva i Skåne
23-03-2015, 17:14
Det är lite svårt att avgöra från bild, men det kan vara ett skott som kommer från stambiten under jordytan. Du får hålla tummarna för det och annars avvakta ett par veckor till.
Micke grön
27-03-2015, 22:28
Ser ut som hjärtblad, alltså tror jag det är ogräs vi ser på bilden. Skott kommer med riktiga blad direkt. Men vänta du lite för att vara helt säker.
Det visa sig vara ogräs. Inga livstecken från pelargonerna så jag slänger de nu tyvärr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.