FruTrädgårdstomte
Sannolikt Sorbus aria 'Lutescens', den saknade namnlapp på plantskolan, men en oxel är det i vart fall. Jag planterade ett ca 2,5 m högt ex i maj 2013. Enligt konstens alla regler ska sägas: vid grop, tre stöd, och tokvattnade hela den sommaren. Allt verkade finfint. Våren 2014 slog den ut nya fina knoppar och jag plockade bort stöden. Allt verkade fortfarande finfint.

Så i början av juni började jag tycka att det tog lång tid för löven att nå sin fulla storlek. Nu var det ju rätt torrt förra året här men jag vattnade troget, dock inte lika mycket som året innan. När sommaren sen var i full gång insåg jag att löven helt stannat i växten. De utvecklades inte mer än till halva storleken. Inget annat verkade galet.

Men sen en dag blåste det lite, och hela skrället välte!

Rotsnurr var min första tanke, men när vi kollade så verkade det inte så. Vi grävde om gropen, jordförbättrade, och satte tillbaks stöden. Resten av sommaren vattnade jag som en tok.

Nu är det vår igen, nästan två år efter plantering, oxeln har fina, friska knoppar.... men inget rotsystem verkar det som. När jag gungar på trädet vickar hela rotklumpen.

Jag vill gärna hjälpa det här trädet, men jag vet inte hur. Har någon några förslag?
Raynyk
Har det varit en sork och mumsat i sig rötterna kanske?
Annars kanske den tog skada av att alla de rötter som ändå hade börjat leta sig utåt gick av då den blåste omkull?
Är inte till någon hjälp, men det är kanske lämpligt att ha kvar stödet flera år så den hinner rota sig ordentligt.
FruTrädgårdstomte
Sork har vi inga (gudskelov) men undrar om myror eller skalbaggslarver eller annat otyg kan åstadkomma liknande skador? Hm.

eskil43
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 16-03-2015, 09:43) *
Sannolikt Sorbus aria 'Lutescens', den saknade namnlapp på plantskolan, men en oxel är det i vart fall. Jag planterade ett ca 2,5 m högt ex i maj 2013. Enligt konstens alla regler ska sägas: vid grop, tre stöd, och tokvattnade hela den sommaren. Allt verkade finfint. Våren 2014 slog den ut nya fina knoppar och jag plockade bort stöden. Allt verkade fortfarande finfint.

Så i början av juni började jag tycka att det tog lång tid för löven att nå sin fulla storlek. Nu var det ju rätt torrt förra året här men jag vattnade troget, dock inte lika mycket som året innan. När sommaren sen var i full gång insåg jag att löven helt stannat i växten. De utvecklades inte mer än till halva storleken. Inget annat verkade galet.

Men sen en dag blåste det lite, och hela skrället välte!

Rotsnurr var min första tanke, men när vi kollade så verkade det inte så. Vi grävde om gropen, jordförbättrade, och satte tillbaks stöden. Resten av sommaren vattnade jag som en tok.

Nu är det vår igen, nästan två år efter plantering, oxeln har fina, friska knoppar.... men inget rotsystem verkar det som. När jag gungar på trädet vickar hela rotklumpen.

Jag vill gärna hjälpa det här trädet, men jag vet inte hur. Har någon några förslag?

Hej! Vad menar Du med 'tokvattna'? Det är den överlägset vanligaste orsaken för misslyckade planteringar, att vattna utan att kolla vatten behovet. Man skulle aldrig 'tokvattna' sina nyplanterade pelargon sticklingar tex. eller andra växter i kruka heller för den delen, men växter i trädgården som är nyplanterade ska man vattna mycket för att 'dom ska rota sig'. Så länge som jorden i planteringsytan är så fuktig att man blir blöt i handflatan när man tar en näve jord och trycker den ihop (i 15-30cm nivån) så sker ingen rottillväxt för stunden på grund av syrebrist. Rötterna fortsätter sin tillväxt igen när det finns tillräckligt med syre i jorden dvs. 3-6 tim. efter vattning på jordar med bra dränering. Sådan jord, om man gräver en grop som en 10 liter hink och fuller den med lika mycket vatten skall vara tum senast på en halvtimme, då har man en bra dränering. Vattnings behovet på sådan planteringsyta är c. 25 l/kvm under tillväxt perioden från att växten börjar skjuta blad till mitten av augusti med hänsyn tagen för temperaturen mm. Nyplanterade växter skall man vara extra försiktig med vattningen på våren innan tillväxten har kommit i gång, jorden skall vara lagom fuktig men absolut inte blöt (syre brist) för då kan man orsaka stora skador i rötterna. Häls. eskil43
FruTrädgårdstomte
Nja, riktigt så tokigt vattnade jag nog inte, Eskil. biggrin.gif

Det fick torka upp mellan varje gång, men eftersom vi hade torka här både sommaren -13 och -14, och jag har 20 cm matjord på ren sand och grus, så gick det fort. Särskilt förra sommaren var förfärlig. Ett annat, väl etablerat träd torkade ihjäl för mig innan jag fattade vad som hänt. Jag tänkte att det var det som hänt med detta också först och vakade därför över detta trädet maniskt (som en tok).

*Stintan*
Är du verkligen säker på att det inte är sork som käkat upp rötterna? Har trädet inga rötter kvar lär det bli svårt att rädda det. Stödkäppar bör få sitta kvar ett pat tre år. Plantera ett gäng vitlöksklyftor runt stammen (kan hjälpa till att hålla gnagare borta).
FruTrädgårdstomte
Njaee... säker kan jag ju så klart inte vara, men vi har inte sett nån sork. Inget är gnagt på direkt, utom krokusarna, och är kaninerna skyldiga till. Finns inga hålor eller högar eller så heller...
Finns det nåt annat man kan hålla utkik efter för att veta om det är sork?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon