Full version: Vallmo
ester
Förra året försökte jag, men inte en enda kom upp. Då ska ju ändå kornvallmo vara lättodlad. Vad vill de ha för att chansen ska bli så stor som möjligt att de tar sig och gärna även sprider sig?
Platsen jag tänkt är solig, jorden här hemma är lerjord med en del kalk i och just där jag vill så har jag gödslat förra året med stallgödsel. Kan de bo där och när ska jag så dem? Jag har köpt både kornvallmo och pionvallmo.
Fenja
Både korn- och pionvallmo är anueller och lever bara ett år, de frösår sig oftast, men vill du vara säker på att nya kommer varje år kan du spara frökapslar och dra upp nya på våren.
Jag sår bara mina, täcker med ytterst lite jord, vattnar väl, täcker med plast och vädrar en stund dagligen. De kommer fort och så det sprutar, jag vet inte vad du kan ha gjort fel eller om du fick tag på urgamla fröer.
Lycka till!
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon