spindelgris
Hej!

Får snart hem alla mina fröer. Först ska de ner i jord här i fönstret i sina egna små krukor. Men sen ska de ut på en rätt så trång altan.

Har två stora amplar, två stora blomlådor till balkongräcket samt två stora lådor vi planerat på att bygga ihop sen när växterna ska ut. Dessa lådor blir väl ca 80x40 (nu höftar jag lite men ungefär så). Har dock inte en aning om växterna jag köpte har lust att dela samma lådor utan att ta över det ena eller andra. Så jag tar gärna emot lite tips om hur ni hade planerat.

Har även plats på balkongen men den har bara sol fram till 11 på morgonen på sommaren.

Inhandlade följande fröer:
Chilipeppar Hungarian Hot Wax
Basilika Sallads- storbladig
Jordgubbar kruk, Temptation
Grekisk oregano
Smultron - rugen
Tomat ampel-losetto f1
Kamomill
Lavendel
Stevia
Paprika busk
Isbergssallat sonette

Hur ska jag ha plats till allt? Stay positive. biggrin.gif
Micke grön
Kryddväxterna kan du odla på balkongen för att spara plats dem klarar sig med mindre sol. Tomater till amplarna har du givet. Chili och paprika skulle jag ha i dem större lådorna 2 per låda är optimalt men du kan utan större problem ha 3 om du vill men kräver näring därefter.

Isbergsallad i en balkonglåda, kanske i minsta laget beroende på lådornas storlek, plocksallat är ett bra alternativ. Den kan du även odla på balkongen. Då kan du ha smultron i den lådan istället. Isbergsallad vet jag inte hur bra den växer i halvskuggigt läge.
Och jordgubbar i den andra.

Några ideer från min sida, kommer säkert fler bra tips.
spindelgris
CITAT (Micke grön @ 17-03-2015, 11:46) *
Kryddväxterna kan du odla på balkongen för att spara plats dem klarar sig med mindre sol. Tomater till amplarna har du givet. Chili och paprika skulle jag ha i dem större lådorna 2 per låda är optimalt men du kan utan större problem ha 3 om du vill men kräver näring därefter.

Isbergsallad i en balkonglåda, kanske i minsta laget beroende på lådornas storlek, plocksallat är ett bra alternativ. Den kan du även odla på balkongen. Då kan du ha smultron i den lådan istället. Isbergsallad vet jag inte hur bra den växer i halvskuggigt läge.
Och jordgubbar i den andra.

Några ideer från min sida, kommer säkert fler bra tips.

Tack för ditt svar!

Vad bra att kryddorna kanske kan husera på balkongen. Det skulle hjälpa mycket. Jag är dock osäker på om jag vill ha lavendeln på balkongen med tanke på att den tydligen drar till sig mycket insekter. Bin och humlor hade varit okej men eftersom vi har mycket getingar här så lär det vara de som dyker upp.

Jo jag är också osäker på isbergssalladen men jag var så sugen på att testa. Plocksallad har jag haft innan och det har gått jättebra, men jag är helt klart mer förtjust i isbergs.

Mest kommer jag nog försöka odla jordgubbar eftersom det är det godaste som finns. biggrin.gif Men lite annat ska nog få plats med. sweatingbullets.gif

Men mestadels undrar jag om det blir fel att odla tex chili och paprika i samma låda. Kommer den ena ta över med rötter tex? De ska ju ha plats att frodas och må bra.
Micke grön
I dem stora lådorna kan du ha både chili och paprika inga problem. Fördela ut dom så dem har lika mycket rum var ca.

Dem går att odla i små krukor men skörden blir därefter och man får vattna oftare och tillsätta mer näring. Det är inte värt det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon