|
Christa
17-03-2015, 10:21
Jag skall plantera om en del pelargonplantor som står kvar i små krukor sedan jag tog skott. Det var länge sedan jag köpte krukväxtjord och jag tyckte ofta att jorden inte var bra. Den krympte och blev hård så att vattnen rann i mellanrummet som uppstod mellan krukan och jordklumpen.
Vilken är er favoritjord numera? För pelargoner inomhus vill jag inte ha någon som är för näringsrik för då dom stora och bladrika. Det är därför jag inte planterat om mina gamla pelargoner på många år.
Det är själva konsistensen på jorden som är viktigt. En som inte krymper och blir hård och som släpper igenom vattnet lagom fort så att man kan vattna uppifrån.
Hej
Jag tycker om att ( U jord ) är bra,
H.Bassam
Som regel är det alltid bäst att blanda lite själv. Jag blandar numera alltid ut jorden med eldorados eller kattys kattsand (korn av bränd lera som är ph-neutral) se: artikel om kattsandTill pelargoner tycker jag det passar bra med ca 1/4 kattsand, resten kan du köra men någon färdigblandad jord som du tycker verkar bra. Eller blanda tex torvmull och kogödsel i sånt förhållande du vill ha. Kattsanden gör iaf underverk för konsistensen på jorden, även flera år framåt. Sen att det finns på ica eller willys till billigt pris är ju och så trevligt  På sidan tre i artikeln står det vilka svenska kattsandsmärken som passar.
Själv använder jag Coop Xtra kattsand för att blanda i jorden (mest kaktus och suckulenter). Jag har även skaffat en säck pimpstensgrus (HeklaGrow) som brukar användas för kontors-leasing-växter (från ett företag som sysslar med detta).
_Skruttan_
18-03-2015, 16:43
Hej! Hasselfors Garden blomjord är den bästa, också i test (bl.a. Plus). U-jord är bra till uteväxter i krukor och urnor. Men om dina pelargoner inte är alldeles nya så är pelargonjord bra. Den är särskilt framtagen för den växtarten. Jag använder också P-jord, det är yrkesfolkets jord, de använder den till egentligen allt (det finns så- och kaktusjord till succelenter, kaktusar och dem). Vill varna för Rölunda. Det är TORV och i alla fall mina växter trivs inte alls i den jorden. Särskilt dåligt mår St Paulior, de tynar bort. Jag har måst slänga ca 10 St Paulior innan jag förstod att det måste vara jorden. När d e n jorden torkar upp så blir den kruttorr och hård. Så en varning. Hoppas att du hittar något bra och som fungerar. Skruttan
Christa
18-03-2015, 17:00
CITAT (addo @ 18-03-2015, 14:19)  Som regel är det alltid bäst att blanda lite själv. Jag blandar numera alltid ut jorden med eldorados eller kattys kattsand (korn av bränd lera som är ph-neutral) se: artikel om kattsandTill pelargoner tycker jag det passar bra med ca 1/4 kattsand, resten kan du köra men någon färdigblandad jord som du tycker verkar bra. Eller blanda tex torvmull och kogödsel i sånt förhållande du vill ha. Kattsanden gör iaf underverk för konsistensen på jorden, även flera år framåt. Sen att det finns på ica eller willys till billigt pris är ju och så trevligt  På sidan tre i artikeln står det vilka svenska kattsandsmärken som passar. Det var ju intressant, det har jag aldrig tänkt på att kattsand går att använda till det! Det gäller ju bara att man inte köper någon kattsand med kemikalier i men det vet jag inte om det finns. På vilket sätt påverkar det konsistensen? Mer vattenhållande? Att vattnet inte rinner igenom utan att sugas upp? Att den inte krymper? Skall man blanda med en kompakt eller fluffig jord? Jag har satt pelargonskotten i änglamarks urnjord och det funkade bra för rotning men det går inte att vattna i krukan eftersom vattnet rinner rakt igenom. Gör kattsanden att det problemet blir mindre eller bör jag blanda med en annan jord?
Christa
18-03-2015, 17:16
Tack alla ni andra som gett tips i tråden! Jag kan också varna för en jord. Dom har hittat miljögifter i Econovas jord "Förhöjda halter av miljögiftet PCB, kadmium, koppar och zink har hittats i en typ av trädgårdsjord som säljs på marknaden." http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_milj...icle3833500.eceJag tror det var deras jord jag köpte till mina utomhuskrukor en sommar och växterna dog. Jorden innehöll rester från pappersindustrin. Dom var dock mycket tillmötesgående och jag fick pengarna tillbaka och en del ersättning. Om ni ser någon jord som innehåller rester från pappersindustrin så köp inte den!
CITAT (Christa @ 18-03-2015, 17:00)  På vilket sätt påverkar det konsistensen? Mer vattenhållande? Att vattnet inte rinner igenom utan att sugas upp? Att den inte krymper? Man kan väll säga att effekten är ungefär samma som att blanda ut med små lecakulor, med den skillnaden att kattsandskornen är vattenhållande. Effekten är att jordens struktur ändras så jorden inte krymper, stelnar och spricker lika lätt. Såg att jag skrev fel i mitt förra inlägg, coop x-tra och eldorado kattsand ska det vara, dom är bara ren ph-neutral bränd lera utan tillsatser, som små terrakottakorn helt enkelt  jag tycker inte det är så noga vilken jord man blandar med då all påsjord är ungefär samma. Undvik sorter med dåligt rykte bara.
Hej
Jag var i Plantagen o frågade efter jord, trädgårdsarbetare garanterade U jord, o han sa att är inte alla jorden lika, man ser detta om man titta på informationen som står på förpackning.
H.Bassam
Nu brukar inte plantagen personal vara så kunniga, det är nog bättre att googla på dom olika jordmärkena och se vilka som bör undvikas.
Men självklart är det skillnad mellan påsjord och påsjord. Jag föredrar helt enkelt att undvika jorden som är blandad med dålig torv (blir hård) och dom sorter som innehåller stora mängder ogräsfrö. Skillnaden som kvarstår då är enbart hur jorden är gödslad och det bukar inte vara så stor skillnad. Sen föredrar jag personligen att blanda i gödsel själv i form av långtidsverkande granulat eller ko på påse, men det är egentligen överkurs och går att justera med en väldigt svag dos flytande näring efter gödningen som följer med påsjorden börjar ta slut.
All påsjord består alltså av en blandning av torv, och gödning. Viss jord kan vara kalkad, såjord har mer finmalen torv och lite näring, suckulentjord har lite sand iblandad osv. men i stort har påsjorden en väldigt enkel sammansättning. Det viktigaste är att undvika märken med riktigt kass torv och ogräs frön.
Sen har i princip all påsjord gemensamt att den innehåller alldeles för lite oorganiskt material som håller jordens struktur/konsistens fin, där av kattsanden.
Hej
Det är stor skillnaden mellan jord som passar kaktusar o jord som passar grönsaker, det är stor skillnader med näring o väldränerade, vi kan inte säga att att alla jorden är nästan lika, Man kan själv ordnar sin jord, om man köper billiga jord o ordna din med näring o material som göra jorden väldränerade, men jag säker att detta är inte lätt. trädgårdsmästare i Plantagen eller annan plantskola, de måste kunna om växter, man behöver gå till riktigt personer, vi vet att de har många studenter o praktikanten ofta.
H.Bassam
Självklart behöver olika växter olika jord, men kollar man vad påsjord innehåller så är det hyfsat lika oavsett märke. Att blanda egen jord är jätte lätt! Prova får du se. Till perlagoner ca 3/4 påsjord som inte är jättedålig plus ca 1/4 kattsand, rör om färdigt!
Christa
25-03-2015, 17:37
Tack Addo! Idag skall min sambo köpa kattsand och jord så skall jag prova.
vanjalarsa
26-03-2015, 15:04
HEj läser med stort intresse om att blanda kattsand i jorden. Jättefiffigt! men nu undrar jag ...blandar ni kattsand även i stora "utekrukor" ? Det finns så vitt jag vet klumpbildande kattsand och inte klumpbildande . Nån skillnad när det gäller att blanda i jorden ? Bästa sorterna ? Blandar ni alltid i 1/4 med kattsand oavsett jord eller växt ? Snälla svara ! Jag tycker att det verkar så himla smart! mvh vanjalarsa
Pauline/Sthlm
26-03-2015, 21:11
Absolut icke klumpbildande, läs Addos länk så hittar du exempel på märken i Sverige. Jag har inte testat Eldorados men Coop Extras luftar upp krukjord och i viss mån växthusbäddar (befintlig lerjord ännu endast delvis förbättrad med barkmull o nämnda kattsand) här.
Som Pauline sa, Eldorado eller Coop extra ska det vara. Skillnaden mellan dom två är enbart att Eldorado har lite större korn. Köper ni klumpbildande får ni lervälling som resultat  Sen finns det ju saltad och parfymerad mm, inget man vill ha.
vanjalarsa
27-03-2015, 15:45
Tusen tack för bra tråd ,bra råd och bra svar !! mvh vanjalarsa
Hur mycket kattsand jag blandar i beror helt på hur väldränerat växten vill ha. Perlagoner vill ha det ganska bra dränerat så dom får ungefär en fjärdedel kattsand. Mina suckulenter planterar jag i ren kattsand.
Sen beror det så klart mycket på vad för kruka man planterar i, terrakottakrukor torkar ju ut snabbare än plast tex, och då får man minska mängden kattsand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|