bosabengt
Hej!! =)

Har satt gurka i år och det är en vanlig lång gurka från bröderna nelson som heter frilandsgurka Nr 73.

På det paketet står det lättodlad som bara ska sättas i jorden vid 15 grader och ge vatten gödsling.

Men läser man på http://handbok.alternativ.nu/Odling/Gr%C3%...r/Frilandsgurka

så verkar det inte alls så lätt. särskilja han o honblommor och knoppa av skott osv osv. Och att dem inte trivs med tomat och andra grönsaker.
Måste stå i en kruka med 40 cm höga kanter osv osv.

Men jag ska försöka ändå å bara hoppas. =) Jag undrar om man ska låta dem växa uppåt på blompinnar och hela tiden hjälpa dem upp eller ska man låta dem växa i krukan som en kringla. Då det är en frilandssort.

Satte förra året 6 st gurkplantor i en stor kruka på 30 L kanske, med blompinnar men det bara dog efter att dem blivit 1m ca.

Har två st nu som börjar bli långa ca 15 cm under växtbelysning, så hur gör jag nu? Mvh!

fvd
Att odla gurka är hur lätt som helst jag petar ner fröerna i jordgubbslandet så när bären är slut har de landet för sig själv. Du behöver varken gödsla eller vattna om det inte blir svår torka eller jorden är riktigt dålig. Jag läser sällan odlingsråd det bara trasslar till sig då. Kör på och njut !
Eva i Västerås
Jag är ingen expert på gurkodling, men har haft frilandsgurka XinTai från Runåbergs mor en södervägg och det gick bra. Med tilläggsbevattning, vill säga. Jag fick vattna rätt mycket. Underbart goda gurkor, förresten!
Där var en spalje mot väggen som plantorna klättrade på. Ingen uppbindning. Dom fick klättra själva.

6 plantor på 30 liter kruka? Ska inte gurka i kruka ha ungefär lika mycket utrymme som tomat? Dvs 10-15 liter/per planta minst? Kanske någon annan vet bättre? Det blir ju lättare att få jämn bevattning med större kruka också.

Gurkan är ju en av de växter som ska ha jämnast med vatten. Kan det ha varit det som briste i fjol för dig? Den får inte torka ut ALLS! Men får inte dränkas heller.

Om man låter plantorna klättra upp eller slingra sig ner är väl en smak- eller utrymmesfråga. Gurkorna ska visst bli rakare om plantan klättrar och gurkorna får hänga (EU-gurkor...). Men dom smakar ju likadant.
fvd
Jag har aldrig odlat varken gurka eller tomat i kruka men spontant tycker jag det låter mycket med sex plantor i en hink det blir nog bättre skörd med 1 planta per hink tror jag. Vattningen tror jag som du bör vara kontinuerlig fast om det blir torrt i krukan en kort tid gör nog inget. Uppbindning eller ej kvittar nog jag har gjort både och huvudsaken att det finns plats bortsett från skönhetsvärdet då. Hur gör ni med gödslingen då ? Det räcker väl inte med en gång. När jag odlar i marken ger jag plantorna en näve hönsgödsel 2 ggr per sommar.
bosabengt
Nej man ska kanske inte krångla till det. Men just pga att jag misslyckades totalt förra året vill jag lyckas detta.

Men då kan jag göra som förra året att hela tiden låta dem klättra upp på en blompinne eller flera så dem inte går av osv.

Men om någon har fler tips så uppskattas det men som sagt så ska det inte vara krångligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon