Kan jag odla gurka och tomat på min balkong?
Jag menar om det går att odla dem tillsammans på ett litet utrymme som min balkong är?
Chansa!
Bara de får sol och vatten skall det nog gå.
Och lite näring.
Fast nu är jag en glad amatör som för det mesta inte lyckas med mina växter men ger inte upp för det.
Micke grön
18-03-2015, 12:56
Klart det går! Är balkongen mot norr kan det vara svårt dock.
bosabengt
18-03-2015, 19:08
Alternativ säger att den inte trivs med tomat. Men om det går lr inte säger dem inte.
CITAT (bosabengt @ 18-03-2015, 20:08)

Alternativ säger att den inte trivs med tomat. Men om det går lr inte säger dem inte.
Det var detta som jag tänkte på att tomater trivs inte med gurkor!
Åsa, mälardalen zon 2
12-04-2015, 15:22
Det är en myt att de inte trivs ihop. Orsaken till varför man säger att tomat och gurka inte ska odlas ihop är för att de vill ha lite olika klimat och yrkesodlare kan ställa in optimalt klimat i sina klimatdatorer. På din balkong kan du inte ge nån av dem optimalt klimat eftersom du troligtvis inte har en dator som fixar optimalt klimat utan klimatet på din balkong kommer variera hela odlingssäsongen. Det kommer troligtvis bli för torr luft för gurkan och kanske för varmt för tomaten i perioder speciellt ifall inte får till vädring mm. så ingen av dem får optimalt klimat men det brukar funka att odla ändå även om man inte får maximal skörd mm.
lykketone
29-06-2015, 22:55
Vissa frukter och grönsaker (t ex tomat och paprika) avger extra mycket etylengas. Etylengas påverkar mognadsprocessen och gör att frukt och grönsaker mognar och även ruttnar snabbare. Några frukter och grönsaker är känsligare för denna gas som t ex gurka. Skulle tro att det är huvudsaken till att man inte bör odla dom tillsammans.
Behöver kanske inte plantera dom helt inpå varndra? En balkong brukar ju vara luftig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.