Linda 1984
Jag har ett trädgårdsland 1x5 meter som ligger i en liten slänt i västerläge. Läget är fritt och oskuggat.
Växtzon 4-5. Jag behöver hjälp med val av prydnadsbuskar, 2 olika sorter. Båda ska vara lätta att plantera, inga avancerade krav på jord och näring, lätta att underhålla samt klara vintern utan åtgärd. Båda sorter ska vara runt 0,5-0,8 meter på höjden och bredden. Eftersom de ska planteras i samma land, varannan 3+2 så ska de trivas med varandra och i samma typ av jord/näring. Marken ska täckas med täckbark. Ingen av buskarna får ha giftiga blommor, bär eller blad.
Sort 1: Vita blommor. Gärna LITE doft men inget krav.
Sort 2: Gärna vintergrön alternativ "vacker" vintertid. Inga blommor.
Raynyk
Har inga bra förslag som uppfyller dina kriterier, men om jag tänker buske i trädgårdsland tänker jag på bärbuskar, svarta och röda vinbär, krusbär, hallon.

Ren prydnad kanske bukettapel? Vita blommor på våren, små röda sura bär på hösten som hänger kvar på vintern om inte fåglarna äter upp dem.

Krolliljan
Dvärgsyren är trevlig, tycker jag men är osäker på om den finns i vitt. Kanske ihop med lavendel.

Liten svartaronia ??
Blåbärstry har jag själv funderat på.

Vilken zon ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon