Full version: Vad heter växten?
_Skruttan_
Hej!
Är det någon som vet namnet på den här växten? Det är INTE en ampellilja
ska dock sägas. Vetenskapligt namn?
Mycket tacksam för hjälp!
Glad vår, alla!
Skruttan
vanjalarsa
HEj
En fråga....hur kan du vara säker på att det inte är en Ampellilja ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
fifimar
Ser onekligen ut exakt som mina ampelliljor med vit rand i mitten.. smile.gif Är bladen styvare då eller?
_Skruttan_
Hej på er! Jo, därför att ampelliljan växer annorlunda. Den har roten och därifrån växer bladen ut. På växten på bilden är det stjälkar eller stammar och där växer bladen ut, det är helt annorlunda. Stammen/stjälken är relativt mjuk, påminner en liten aning om flitiga Lisa.
Detta är en väninnas växt, hon har gett mig sticklingar men vi vet inte namnet på växten. Jag hade en sådan för
ganska många år sedan. Fick stickling av en äldre dansk dam, men namnet minns jag inte, det var säkert något språkligt/dialekt-namn dessutom. Det skulle bara vara roligt att veta vad den heter.

PS. Dracnaea? Tradescania? Har sökt på båda (bilder) men hittar den inte)...
vanjalarsa
dEt finns en Dracena som heter "Song of india. Googla på den.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
*Stintan*
det är en sorts Vandrande jude

Tradescantia fluminensis variegata
lånad bild
[attachment=82559:Tradesca...riegata_.jpg]
_Skruttan_
Tack vanjalarsa, men tyvärr. Det är inte den heller. Jag ska försöka ta ett närmare foto på
växten så får vi se om det hjälper. Försöker hitta växten i blomboken också... ha, man är väl knäpp.
Men det är roligt.
Må så gott, alla
Skruttan
*Stintan*
Jag skrev ju vad det är för växt!
Bassam
Hej

Bilden ser inte bra, du kan försöka skicka bättre än den.

H.Bassam
*Stintan*
Bilderna är jättebra Bassam och svaret finns ovan i mitt tidi9gare inlägg smile.gif
_Skruttan_
Hej alla!
Tack för svar och törs jag uttrycka det, gissningar. Nu har jag tagit ett nytt foto
och det visar att växten har en stam/stjälk, men det är ingen vandrande jude, för här
växer bladen annorlunda, är smalare.
Hoppas att det går att hitta namnet på växten, spännande.
*Stintan*
Ja isåfall blir min nästa gissning dracena smile.gif

https://www.google.se/search?q=dracena&...PJqrfIUTWWZM%3A
Bassam
Hej *Stintan*

Du har rät nu, det ser ut lika med Dracen.

H.Bassam
_Skruttan_
Hej!
Växten växer annorlunda än Dracnaea, som växer uppåt. Den här växer i ampel och blir inte lång, enbart buskig.
Tradescantia fluminensis variegata har betydligt kortare blad och de är rundare än min växt.
Är så tacksam för er hjälp att lista ut namnet. Söker vidare....
Skruttan

smiley_small_hug.gif
Micke grön
Känner inte igen denna specifika växt men det finns flertalet buskiga dracenor som alltså inte växer på höjden nämnvärt.
Bassam
Hej

Också jag tycker om att den här sort av Dracena.

H.Bassam
zaaritha
Det kan vara en skruvampellilja!?
_Skruttan_
Hej Zaaritha!
Tack för svaret!
Vet du något annat namn på växten? Har googlat men den är inte med.
Är så nyfiken.
Skruttan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon