lenamarita
18-03-2015, 22:37
Hej
Är det någon som kan råda mig? Jag vill ha min kompost på ett skuggigt ställe, med bra jord, men där växer också kirskål som har funnits där när jag tog över . Kan komposten kväva kirskålen om jag klipper ner den först? Gräva är nog hopplöst eftersom det alltid blir rötter kvar i jorden.
Tacksam för råd.
Hälsningar Lena
Det beror lite på vilken sorts kompost du skall ha och vad du skall lägga i den. Berätta hur du tänker.
Hej
varför ska du inte tänker plantera i, pallkragen, efter att du ska lägga markduk under dem, för att hindra kirskål kommer upp till växter, och efter flera år de ska kväva, jag kan inte ge föslag att komposten kan kväva kirskål . för att kompost är inte hård, så Kirskål kan komma upp genom komposten.
H.Bassam
Eva i Skåne
19-03-2015, 09:14
Jag är rädd att du bara får extra frodig kirskål i din kompost
Hej
Jag läste i dag på internet Att detta kan fungera bra, om du har lust kan du läsa artikel som jag hittade idag också.
Obs
Artikel är:
Kimmsr (4a / 5b-MI)
Dessa "ogräs" har ökat där och ta bort näringsämnen från marken så att täcka dem med tidningspapper eller kartong och täcka det med ett kompost material och låta dem dö och sätta dessa nutreints tillbaka till jorden skulle vara en mycket bra idé. Du kan också Yank dem ut och kompost dem, om du ville använda det området tidigare.
Besprutning med gifter är inte nödvändigt.
H.Bassam
Gossen Ruda
19-03-2015, 21:44
Antingen får du på något sätt få bort all kirskål eller så bör du välja ett annat ställe. Det kvittar vad man täcker med, förr eller senare växer den igenom. Rötterna man täcker dör inte om de har kontakt med plantor som växer runtomkring, däremot kan dessa plantor få nytta av näring som sipprar ner genom täckningen.
Tjock svart markduk fungerar det har jag gjort och sått gräsmatta uppepå !
lenamarita
21-03-2015, 18:11
kirskål-kompost, Idag, 18:05
Medlem
Medlem
Antal inlägg: 58
Medlem nr: 4 500
Hej alla trevliga svarare
Har inte hunnit svara på era inlägg på min fråga så skickar detta istället. Jag är inte så bra på "trådar".
Komposten är tänkt att vara en öppen kompost med växt-avfall, men efter alla inlägg så kommer Kirskålen att dra nytta av den eller?
Ska jag lägga markduk över kirskålen och sedan komposten?
Jag har lagt ogräs och diverse jordklumpar i en plastsäck för 2 år sedan. Nu tittade jag i den och det hade blivit jättefin jord. Jag hade ingen tanke på att göra jord av det utan hade tänkt att slänga plastsäcken med ogräsinnehåll.
Kan det betyda att man kan lägga plast/markduk över kirskålen och jord
och kompostmaterial på duken och vänta så dör kirskålen. Men har ändå en
öppen kompost på gång så att säga?
Plastsäcken hade gott sönder så det har kanske kommit dit småkryp.
Jag har en koloni som det finns mkt småkryp på eftersom jag låter en del gräs-
partier sköta sig själv utan klippning.
Hälsningar Lena
Hej
Jag tycker om att den här funkar bra, även om kirskålen är mycket stark ogräs, de ska dö på grund av värme som ska komma från komposten o de ska kväva för att de ska sakna syre.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.