daggmus
Hej! Jag tänkte plantera en murgröna ute på vår balkong och undrar när det passar att göra det? Ska jag redan nu plantera ut den i kärl eller vänta tills det blir varmare?

Har även hört lite olika om hur snabbt murgrönan växer, hade ju varit fint om den lyckades växa till sig någon meter (eller helst två) innan sommaren är slut. Är det rimligt?

Tacksam för svar smile.gif
Bassam
Hej

Man kan plantera murgröna på våren när bli frost förbi för att hinner etablera sig före vinter, men hur mycket storlek ska bli, detta beror på sorten och mijö som den står i.

Obs:

Den behöver: min för slag:
sort:Kanarisk murgröna
Placering: Utomhus.sol till halvskugga, lämpliga till marktäckare eller klättra.
Gödning: sparsam.
jord: fuktigt, i kalkrik och fuktig jord
tålig: ja, men det är bättre om du kan tänka täcka marken på vinter med höst löv. om du kan skydda den från starka vårsol.
H: Bassam
daggmus
CITAT (Bassam @ 19-03-2015, 00:04) *
Hej

Man kan plantera murgröna på våren när bli frost förbi för att hinner etablera sig före vinter, men hur mycket storlek ska bli, detta beror på sorten och mijö som den står i.

Obs:

Den behöver: min för slag:
sort:Kanarisk murgröna
Placering: Utomhus.sol till halvskugga, lämpliga till marktäckare eller klättra.
Gödning: sparsam.
jord: fuktigt, i kalkrik och fuktig jord
tålig: ja, men det är bättre om du kan tänka täcka marken på vinter med höst löv. om du kan skydda den från starka vårsol.
H: Bassam

Okej vad bra, så ganska snart helt enkelt smile.gif

Varför just den kanariska murgrönan? Den verkar inte vara lika härdig som vissa andra sorter. Den ska förresten klättra mot en vägg.
Bassam
Hej
om du googla på ( odla nu ), och sen kan du trycka på ( Växtlexikon ), då du kan skriva på sök murgrön, ddu ska komma till. Kanarisk murgröna kan du trycka på namn.

H.Bassam

Obs
Det sidan kommer ifrån odla nu, Växtlexikon

Kanarisk murgröna
Hedera helix ssp. canariensis syn. Hedera canariensis
Kanarisk murgröna är något känsligare än den vanliga murgrönan. Flera namnsorter med skilda bladformer och färger.

Familj: Araliaceae

Vetenskapligt namn: Hedera helix ssp. canariensis syn. Hedera canariensis

Populärnamn: Kanarisk murgröna

Vattning: Ska hållas konstant fuktigt, framförallt direkt efter utplantering.

Gödning: Endast sparsam gödning.

Placering: Utomhus på solig eller helst halvskuggig plats. Lämplig som marktäckare eller klätterväxt.

Ursprung: Kanarieöarna, Nordvästra Afrika.

Användning: Utplanteringsväxt som är flerårig (vinterhärdig), men som helst ska skyddas med lättare övertäckning på vintern. Det gäller framförallt växter som är planterade i krukor och lådor.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon