Full version: Växthus av plast
Ellie88
Hej,
Jag är ny här och även ny inom området. Jag ska starta upp min trädgård och har lite frågor angående att odla tomater i växthus. Jag har tyvärr inte råd att köpa ett stort växthus just nu utan tänkte köpa ett mindre i plast från Rusta.

Det jag undrar är hur man går tillväga när man odlar i ett sånt växthus. Jag vill odla tomater. Vet dock inte när jag kan placera dom i växthuset utan att dom fryser sönder. Är det någon som har ett liknande växthus som kan ge tips eller nån som sitter inne på bra tips iaf? smile.gif

växthuset som jag tänkt köpa finns i länken:
http://www.rusta.com/se/vaxthus-p62301042.aspx
Åsa, mälardalen zon 2
Vänta tills det är minst +7C på natten i växthuset, när det är beror på var du bor, väderleken mm. Viktigt att tänka på i såna växthus är att de blir otroligt varma på sommaren ifall man inte har dem öppna tomat gillar inte temperaturer som är för höga.
Ellie88
Jag bor i Östergötland. Jag har aldrig odlat tomater innan utan tänkte ge mig på det för första gången. Behöver man ett växthus till dom eller går det att odla längst husväggen?
capros aper
Hej

Jag odlade tomater för första gången förra året. Jag hade dom i blomlådor och krukor intill husväggen och det gick hur bra som helst. Jag bor i Västra Götaland så vi har nog ungefär samma temperatur.

Det jag lärde mig från förra året är att jag har sått dom mycket tidigare i år. Dom står under växtbelysning nu och är ca 1-2 dm höga. Förra året sådde jag dom i månadsskiftet maj/juni vilket var lite väl sent smile.gif. Dessutom fick dom lite väl lite solljus ibörjan och blev långa och gängliga.
Dessutom var det ingen hitt att ha superhöga tomatplantor i små blomlådor utanför lägenhetsfönstret... I år blir det endast busktomater i kruka!

Lycka till smile.gif
Snövid
CITAT (capros aper @ 19-03-2015, 19:31) *
Hej

Jag odlade tomater för första gången förra året. Jag hade dom i blomlådor och krukor intill husväggen och det gick hur bra som helst. Jag bor i Västra Götaland så vi har nog ungefär samma temperatur.

Det jag lärde mig från förra året är att jag har sått dom mycket tidigare i år. Dom står under växtbelysning nu och är ca 1-2 dm höga. Förra året sådde jag dom i månadsskiftet maj/juni vilket var lite väl sent smile.gif. Dessutom fick dom lite väl lite solljus ibörjan och blev långa och gängliga.
Dessutom var det ingen hitt att ha superhöga tomatplantor i små blomlådor utanför lägenhetsfönstret... I år blir det endast busktomater i kruka!
Lycka till smile.gif

Växtzoner följer inte bara hur långt norr eller söder ut man bor. Vissa delar av Västra Götaland har zon 5, andra 2.
Kolla zonkartan som går att hitta på nätet.
Men helt klart ingen risk för frost, vare sig i växthus eller ute!
Mina strök med av maj-frosten förra året.
Bassam
Hej

Du kan lägga dem i växt hus när blir grader minst +10, för att grader som passar tomater +20-+25 dag o +15-19 natt , o fuktighet mellan 60-70%, och jorden ska bli alltid fuktigt.
H.Bassam
Ellie88
Tack för alla bra tips och råd smile.gif Jag ska göra ett försök så får vi se om jag lyckas annars får jag testa igen nästa år smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon