Hej!
Jag vill gärna odla lite ätbara växter hemma och tänkte be om lite tips.
Jag har ett ganska stort fönster som vetter mot norr. Blommorna där får direkt instrålning bara en liten stund på kvällen. Har ni några tips på vad jag kan odla där? Jag har funderat på basilika, körsbärstomat, spenat, sallat, ev. physalis. Tror ni att det skulle funka?
Jag har även en balkong mot öst. Sånt som jag planterar i lådor där får förmiddagssol, sånt jag ställer i krukor på balkonggolvet står typ helt i skugga. Några tips?
Sen har jag ett fönster ut mot balkongen där jag funderar på att odla physalis, tror ni att det skulle funka?
Mvh
Hej
1 norr passar inte ätliga grönsaker som basilika, körsbärstomat, spenat, sallat, ev. physalis. du kan planterar de där men du ska tänka flytta dem ute när blir risk för frost förbi.
2 balkong mot öst kan planterar dem o andra som smultron, för att finns tillräckligt sol på den här platsen.
3 I skugga balkongen: man kan plantera Rädisor, mangold, sallad och en omgång sockerärter .
Grönsakerna kan du plantera i skugga men de kommer inte goda som om de planterar på solen.
Grönsakerna trivs lite sämre än samma sorter som står i full sol men inte katastrofalt dåligt. De får lite morgonsol.
H.Bassam
Micke grön
26-03-2015, 10:56
Norr är allt annat än idealiskt, men basilika tror jag ska gå bra där. Nån typ av plocksallat skulle funka fint också.
Tyvärr är varken norr eller öst optimalt för odling.
Jeremias
02-04-2015, 13:57
Har du möjlighet att ordna någon extra belysning i norrfönstret; typ lågenergilampa ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.