Pauline/Sthlm
21-03-2015, 23:15
Mina hemsådda citroner (ett par år gamla inte mer men ffa en rätt välväxt) har mått lite dåligt under vintern, tappat blad o sett lite trista ut i änden. Ovärmt söderfönster trodde jag sku vara bra men det blev förstås lite magert med vatten i bland... O de skulle behövt plantteras om, jorden har sjunkit.
Står mitt i ett amaryllorama (samlingen av amaryllisar på till-eller frånväxt).
...men vid NÄRMARE titt igår såg jag små kullrigheter på stammen o det gick rysningar när jag insåg att detta var de beryktade sköldlössen in action. Inte så äckelmagad i kompost o dyl men läbbiga småkryp av denna typ ger mig urk.
Gav upp direkt. 4-5 plantor utslängda i kylan. Må de alla (lössen. Citronerna är väl mer offer för omständigheterna) döden dö.
Hej
Detta ägg kan komma med plantor som ägg. men nu kommer de från ägg o börja attackera, men det är inte svårt att bekämpar Så:
1 Döpa en trasa på t sprit och försöka döda dem och borta dem.
2 Du kan spreja dem på lösning ( 1dl grönsåpa+ 1msk grönsåpa+ 1lvatten ). flera gångar avstånd mellan 3 dagar.
3 Du kan använda klister typ och försöka klistra dem.
H.Bassam
Pauline/Sthlm
22-03-2015, 07:38
Hej och tack, jag har läst om bekämpning men tror inte på framgång så jag flydde hellre än fäktade illa
Hej
Själv tycker jag om den här metoden, den är naturligt o ger bra resultat, det är bra att man pröva:
--- Du kan använda klister typ och försöka klistra dem.
Obs
Samma den roll klister som säljer på 10kr från rosta eller Ica matdags, den användertill att rensa möbler inom hemma eller bilen.
H.>Bassam
Pauline/Sthlm
01-05-2015, 21:42
Hrm nu har jag tyvärr också hittat några på 2-3-åriga små granatäppelplantorna. Dessa plantor (också hemsådda för kuls skull) har stått i vinterförvaring synnerligt svalt o nu varit ute i växthuset ett par veckor. Lössen här var inte så talrika och många av dem verkade mer döda? Bruna, släppte mkt lätt. Inte använt lupp för att granska deras viabilitet, är för äckelmagad.
Fråga jag ställer er är om sköldlöss överlever i växthus? Svalgrader? Dör de av frost? (Nå det skulle väl plantorna göra annars, problem solved men inte som önskat) - helt enkelt hur mycket tål di?
Bra liv i granatäpplena och vill gärna ha dem kvar. Kanske med mer uteliv?
Även jag har fått besök av sköldlöss på mitt stora citronträd. Har läst att Cryptolaemus montrouzieri kan sättas in som biologisk jagare.. Var köper man sådant?
Hej
sköldlöss kan leva bra om det finns varm med lite fukt, så om man duscha växter hjälper mycket på grund att dusch höja fukt och minska värme, jag tycker om att de kan inte klara sig med kalt.
H.Bassam
Jag har duschat citronträdet med såpvatten flera gånger under x veckor men det verkar inte ge effekt. Är det någon som vet var man kan köpa / beställa biologisk bekämpning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.