Irene i Dalarna
22-03-2015, 20:37
Kom hem efter en långhelg borta. Tyvärr kom den lilla köldknäppen precis de dagar vi var bortresta. 10 grader endast i huset nu, men på väg uppåt... Innan resa sådde jag bland annat broccolifrön varav två hunnit gro. Nu har de alltså stått i tiogradigt rum under plastfolie i kanske två dagar. Ska jag klippa bort de som hunnit gro? Ska jag sätta helt nya frön, eller tål fröna en liten köldsvacka? Har 10 frön kvar i jorden och ett gäng kvar i påsen.
Vänta nåra dar och se. Gjorde samma miss förra veckan med asiatisk kål men efter två dar i värmen kom de upp!
Jag "missköter" ofta mina frön och växter och de är tåligare än man tror.
Irene i Dalarna
23-03-2015, 12:39
Ok jag var lite orolig för stocklöpning. Broccolin var det jag lyckades sämst med förra året (försökte direktså då). Så jag vill verkligen lyckas den här gången. Men då väntar jag lite. Ser att en till är på väg upp nu ☺ Tror jag ska nöja mig sen med tre plantor i en pallkrage så de får gott om plats.
CITAT (Irene i Dalarna @ 23-03-2015, 12:39)

Ok jag var lite orolig för stocklöpning. Broccolin var det jag lyckades sämst med förra året (försökte direktså då). Så jag vill verkligen lyckas den här gången. Men då väntar jag lite. Ser att en till är på väg upp nu ☺ Tror jag ska nöja mig sen med tre plantor i en pallkrage så de får gott om plats.
Oj...
Tre plantor...
Jag sätter broccolli för första gången och tänkte vräka ner 15-20 stycken i en pall.
Kanske får tänka om lite.
Men har iaf byggt en ram med fiberduk så den inte blir uppäten. Förra årets alla kålsorter strök med.
Åsa, mälardalen zon 2
23-03-2015, 13:45
15-20 i en pallkrage är för mycket, kål är hungriga växter och vill ha mycket näring och mycket plats runt sig att växa, man bör nog ha minst 40-50cm mellan broccoliplantorna ifall man vill ha bra resultat.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-03-2015, 13:45)

15-20 i en pallkrage är för mycket, kål är hungriga växter och vill ha mycket näring och mycket plats runt sig att växa, man bör nog ha minst 40-50cm mellan broccoliplantorna ifall man vill ha bra resultat.
Då blir det till att skänka broccolli till vänner och bekanta då!
Tack för tipset.
Irene i Dalarna
24-03-2015, 11:42
Hade fyra plantor förra året i en låda som är lite mindre än en pallkrage, det blev trångt. Jag tänkte att de hellre ska få för mycket plats nu än för lite.
100% Trädgård
28-05-2015, 10:54
Då kan jag också andas ut en smula. Satte ut 26 stycken i en pallkrage, men nu är det bara nio kvar. De försvinner en och en. Jag vet inte vad jag gör för fel. Plantorna var långa och gängliga, stjälkarna knäcktes så lätt. Nu sitter de i pallkrage med lock. Jag vattnar varje dag, men ni som kanske vet, vill de ha det luftigt, varmt, fuktigt, torrt??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.