White_Eagle
Hej!

Igår upptäckte jag att min kottepalm äntligen har börjat växa ut nya blad. Hurra! Dock, efter att ha googlat lite, insåg jag att bladen mer liknar bilderna som säger "såhär ser bladen på en kottepalm som står för mörkt ut", vilket ju är tråkigt.

Såhär ser den ut:

De nya bladen är iaf inte dubbelt så långa som de vanliga, så det är väl något. Jag har flyttat den till fönstret för att ge den mer solljus (jag bor i norrläge omgiven av höghus och en tall, så det är inte direkt solljus på den någonsin den här tiden på året) och tänkte ge den lite växtnäring nästa gång jag vattnar.

Är det något annat jag kan göra för den? Kan det bli fina blad trots allt? Har aldrig haft en kottepalm som växt nya blad innan, så vill ju att det ska bli bra!
sparvuggla
CITAT (White_Eagle @ 23-03-2015, 17:02) *
Hej!

Igår upptäckte jag att min kottepalm äntligen har börjat växa ut nya blad. Hurra! Dock, efter att ha googlat lite, insåg jag att bladen mer liknar bilderna som säger "såhär ser bladen på en kottepalm som står för mörkt ut", vilket ju är tråkigt.

Såhär ser den ut:

De nya bladen är iaf inte dubbelt så långa som de vanliga, så det är väl något. Jag har flyttat den till fönstret för att ge den mer solljus (jag bor i norrläge omgiven av höghus och en tall, så det är inte direkt solljus på den någonsin den här tiden på året) och tänkte ge den lite växtnäring nästa gång jag vattnar.

Är det något annat jag kan göra för den? Kan det bli fina blad trots allt? Har aldrig haft en kottepalm som växt nya blad innan, så vill ju att det ska bli bra!

Kottepalm får nya blad bara en gång om året, men då kommer det flera ist. Med god skötsel och när plantan blir äldre blir det riktigt många.
Din växt står säkerligen för mörkt då bladen är så bleka. Annars har kottepalmen riktigt djupgröna friska blad.
Min kottepalm blev så jättelikt stor jag var tvungen att slänga den i brist på plats, men nu ångrar jag det den var värt tusentals kronor..........
Den har inga stora näringsbehov, och måttligt med vatten. Jordens PH spelar ingen större roll, vanlig krukväxtjord går bra.
Bassam
Hej

Jag tycker om du kan omplantera den stora kruka än som står nu, på grund av den står länge på samma kruka o mat, så jorden fattas näring..

H.Bassam
White_Eagle
Den är faktiskt inte så ljus som på bilden, den togs sent på kvällen och dessutom är bladen täckta av damm. Så själva växten har egentligen en ganska bra kottepalmsfärg. Men de nya bladen verkar ändå tyda på att det är lite för mörkt, så jag får tänka ut ett bättre ställe för den att stå.

Jag får nog ta och omplantera, men som jag förstår det ska man inte göra det när den växer nya blad, så jag får vänta. ^^
sparvuggla
CITAT (White_Eagle @ 25-03-2015, 10:42) *
Den är faktiskt inte så ljus som på bilden, den togs sent på kvällen och dessutom är bladen täckta av damm. Så själva växten har egentligen en ganska bra kottepalmsfärg. Men de nya bladen verkar ändå tyda på att det är lite för mörkt, så jag får tänka ut ett bättre ställe för den att stå.

Jag får nog ta och omplantera, men som jag förstår det ska man inte göra det när den växer nya blad, så jag får vänta. ^^

Dammet på bladen hindrar också ljuset att nå bladen och täpper till klyvöppningarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon