Full version: Ranglig pumpa
Snövid
Satte pumpafrön för 2 veckor sen. De är nu nästan 30 cm höga och väldigt rangliga.
Behöver de pinnar att växa på?
Tänkte plantera om dem till helgen i de krukor de ska ha hela sommaren. Eller skall de planteras om igen?

Nu är jag alldelles stollig! Menade naturligtvis squash!
stina.f
Rädd att du sått lite för tidigt just sqash o gurka vill gärna slingra i väg väldigt. Skola om en gång innan du planterar i sommarens krukor gärna i ganska höga krukor o sätt ner plantan på botten o fyll på med jord till först bladparet ovanför hjärtbladen så blir de lite stadigare (ett tag) och bildar rötter utmed de "begravda" delarna
Snövid
Då gör jag så!
Tack för tipset. Får göra samma med gurkan för den verkar vara på väg åt samma håll.
Micke grön
Gurkväxter ska man helst sätta på samma djup dem var på innan annars ökas risken för rothalsröta. Har inte själv provat att plantera dem djupare dock.
Snövid
CITAT (Micke grön @ 24-03-2015, 22:42) *
Gurkväxter ska man helst sätta på samma djup dem var på innan annars ökas risken för rothalsröta. Har inte själv provat att plantera dem djupare dock.

Detta är det värsta med att försöka lära sig nya saker! Alla har olika ideer och man vet inte vem man ska lita på. Men jag får väl chansa och göra lite både och. Som vanligt har jag satt för många frön så hälften kan gå åt utan problem.
Tack för att ni svarar!
stina.f
Det är ju oftast så att vi prövar oss fram och ibland funkar det o ibland inte. Det är väl en orsak att det är så spännande att odla.
Snövid
CITAT (stina.f @ 25-03-2015, 10:03) *
Det är ju oftast så att vi prövar oss fram och ibland funkar det o ibland inte. Det är väl en orsak att det är så spännande att odla.

Jag är så fruktansvärt resultatinriktad bara. Men det är en mycket bra terapi på att lära sig tålamod, att odla alltså.
Just nu hänger squashen riktigt illa och hoppas bara de klara sig till lördag då de skall få ny jord.
CeciliaR
Jag hade just samma fråga till en vän som jag fått squashfrön från, då min nu lagt sig ner (är inte ranglig utan blev nog för tung för att stå utan stöd). Kom överens om att den ju ska ringla iväg så det kan den väl få göra redan nu smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon