Full version: Att välja rätt jord
krokusblomma
Hej,

De är så at jag har läst tidigare trådar att man rekommenderar att använda kogödsel i stället för planteringsjord för tomatplantor.

Undrar om ko på påse är samma sak som naturgödsel som säljs 4 för 89 på K-ruta? Eller vart hittar man billigt kogödsel?

Ska tillägga att jag sak ha mina tomater i hinkar. Även plantera annat som rödbetor, persilja, morötter i pallkrage, vad för jord gäller då.

Förra året använde jag vanlig billig 5 för 99 planteringsgjord och tyckte att det fungerade bra, men det kanske skulle fungera ännu bättre med ko på påse?

Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Ko på påse är ungefär som välgödslad plantjord det är inte ren kogödsel i dem. Tomater som vill växa näringsrikt gillar den jorden + det är bättre struktur på jorden som säljs under namnet kogödsel ifall man jämför med den billiga plantjorden = du får mer valuta för pengarna om du köper 3-4påsar kogödsel för 100kr än om du köper 3-4påsar plantjord för 100kr
krokusblomma
Tack för svar!

Vart hittar man billigt kogödsel? har bara sett att det finns på Bauhaus 4 för 200:- låter dyrt. Ska det vara något speciellt märke?
Åsa, mälardalen zon 2
Behöver inte vara nått speciellt märke, ju närmre sommaren man kommer desto fler säljer jord och då brukar det bli andra priser, jag brukar köpa på COOP Forum men de har inte öppnat sin uteavdelning än det är ju bara mars.
Tapio
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-03-2015, 14:53) *
Ko på påse är ungefär som välgödslad plantjord det är inte ren kogödsel i dem. Tomater som vill växa näringsrikt gillar den jorden + det är bättre struktur på jorden som säljs under namnet kogödsel ifall man jämför med den billiga plantjorden = du får mer valuta för pengarna om du köper 3-4påsar kogödsel för 100kr än om du köper 3-4påsar plantjord för 100kr

Halaj!

Jag köper aldrig annat än ko på påse. Den är snäll, fast mycket näring och aldrig har något blivit bränt. Den är också gôtt luftig så att rötter gärna letar sig genom den. Prima!

Men!
För länge sen var det jämt diskussioner här om att den var utblandad med torv. Som om det vore fusk, för att dryga ut koskiten. Men det var ju torven som gjorde koskiten fluffig, anser jag.
Min uppfattning är att när ko på påse har legat ett år i rabatten sä är den inte luftig längre.
För torven har brutits ner. Det som är kvar är ”tungt”, som en koblaja ungefär. Tungplöjt, liksom.
Jag brukar blanda i halvsmält bôs från komposten för att luckra upp förra årets koskit.

Har du några åsikter, kommentarer eller reflektioner kring detta?

//T
Pauline/Sthlm
K-rauta har 5 för 100:- av diverse, även om de för ett par år sedan höjde priset gm att gå fr 50 L till 40 L per påse... Nå de blev ju lättare att hantera iaf ;-)
I princip alla bygg/trädg-marknader har ju en billig variant till salu. Jag blandköper; kopåpåse till t ex tomater och till jordförbättring, barkmull till jordförbättring. Min lera har näring men inte luft...
win
Jag kör med tomater och gurka i hinkar i växthuset.

Tidigare har jag blandat 50% billig plantjord och 50% billig gödsel, det har väl fungerat ok.

Hörde av en bekant att bättre är att bara sätta ner jordklumpen på ca 2 liter direkt i en hink med ren sand. Det påstås ge jättefina tomater? Kan det vara möjligt?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon