Full version: vad är detta?
IvarForss
Tittade igenom lite gamla bilder och hittade detta.

Salladsrötterna ruttnade/blev angripna förra året, när jag rykte upp plantan hittade jag det här, verkade vara något som spred sig då flera plantor i närheten också dog.
Jag ser lite snäckor och det var massa av de andra vita sakerna, de hade vingar men flög inte.

Vad är det och är det något som smittar de kommande åren?
Åsa, mälardalen zon 2
Lyckas inte förstora upp bilden med min dator men jag gissar sallatsrotlus. De övervintrar på olika poppelarter så enda åtgärden som finns är att inte plantera någon slags poppel i närheten av odlingen. Ev. kan man lyckas hålla ngreppen nere något genom att se till så plantorna är välvattnade det brukar bli värre angrepp vid torka.
Bassam
Hej Åsa

Vilket roll spelar poppelarter, för att hjälper att lus sprider sig, är detta bara torka eller med skugga också.

H.Bassam
IvarForss
Det verkar stämma med Sallatsrotlus.

Verkar som att det man kan göra är att inte övervintra plantor och byta växtplats, samt vattna som ni sa.

Om någon annan undrar finns det mer info på http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T083/FVT083.HTM

Tack för svaret Åsa och Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon