timpelt
Hej

Bestämde mig för att börja odla tomater, biff och vanliga körsbär
Stog inget speciellt på baksidan så jag la alla frön från bifftomaterna i en kruka och körsbär i en kruka

Och läste nu att man inte skulle lägga alla frön utan bara 1 eller två. Vad kommer hända nu? Måste jag köpa nytt och börja om? sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
När de grott och det kommit minst ett par karaktärsblad så plockar du upp hela rotklumpen och drar försiktigt isär plantorna och planterar den en och en i krukor så många du vill ha. Tomat bredsår jag ofta glest i ex. en smörbytta och sedan planterar jag dem en och en i krukor och man kan plantera ner plantorna djupare vid omplantering. Tomat brukar man plantera om många gånger de brukar behöva en stor slutkruka ca 15-20 liter och man sätter gradvis över dem i större.
Bassam
Hej

När de gro bra ta bort svaga o dåliga av dem, sedan planterar varje en eller två i stor kruka.

H.Bassam
timpelt
Okej. 5 dagar har nu gått och inget syns en, tålamod är en dygd eller har något blivit fel? Vattnar med en vattenspruta.
Åsa, mälardalen zon 2
Duscha inte för mycket det är lätt fröer ruttnar, är det bara 5dagar sedan så borde du inte behöva vattna nått för man sätter ju plast över sådden + inte ställer dem jättegassigt. 1-2v är nog normal tid för tomatfröer att gro, kan ibland ta lite längre tid för en del sorter.
jaj-51
CITAT (timpelt @ 30-03-2015, 10:23) *
Hej

Bestämde mig för att börja odla tomater, biff och vanliga körsbär
Stog inget speciellt på baksidan så jag la alla frön från bifftomaterna i en kruka och körsbär i en kruka

Och läste nu att man inte skulle lägga alla frön utan bara 1 eller två. Vad kommer hända nu? Måste jag köpa nytt och börja om? sad.gif

Behöver du flera plantor dela när de första karaktärs bladen kommit.
De plantor som inte behövs är bara att nypa av ner vid jorden så dör de bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon