Full version: Fiffig konservburk
Gossen Ruda
Upptäckte något nytt idag. Jag hade köpt en burk Filix skivade rödbetor, en sån där glasburk med plåtlock. De brukar vara mycket svåröppnade, ibland omöjliga. Vakuumet inne i burken suger fast locket med tätningen mot burken så det krävs stor kraft för att öppna den, ibland måste man bända med en kniv för att trycket skall utjämnas. Den här burken var mycket lättöppnad, det var bara att vrida. Orsaken? Locket var dubbelt. Först det vanliga locket men innanför fanns ytterligare ett tunt lock som kunde vridas mot det yttre och det var det som tätade. Därför var det inga problem att vrida runt det yttre och sen släppte innerlocket. Enkelt och genialiskt.
*Stintan*
Har en skruvmejsel i kökslådan som jag alltid bänder upp locket med så vakumet försvinner. Lätt som en plätt sen att öppna locket. Annars finns bra hjälpmedel man kan köpa att öppna burkar med.
Dubbla lock känns som onödigt resursslöseri och bara ytteligare en grej att sortera.
Gossen Ruda
Men nu kan du lägga undan skruvmejseln och andra specialgrejor. Inga sorteringsproblem, locken sitter ihop. Det är fö lika lätt att dra fast locket så det tätar ordentligt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Istället för en skruvmejsel använder jag den här
http://www.hjalpmedel.se/koksredskap/oppna...oppnare-lockpys
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 30-03-2015, 21:42) *
Upptäckte något nytt idag. Jag hade köpt en burk Filix skivade rödbetor, en sån där glasburk med plåtlock. De brukar vara mycket svåröppnade, ibland omöjliga. Vakuumet inne i burken suger fast locket med tätningen mot burken så det krävs stor kraft för att öppna den, ibland måste man bända med en kniv för att trycket skall utjämnas. Den här burken var mycket lättöppnad, det var bara att vrida. Orsaken? Locket var dubbelt. Först det vanliga locket men innanför fanns ytterligare ett tunt lock som kunde vridas mot det yttre och det var det som tätade. Därför var det inga problem att vrida runt det yttre och sen släppte innerlocket. Enkelt och genialiskt.

Ett sånt lock hoppas jag att min nästa burk också har. Brukar också bända med en kniv efter att jag tagit i ordenligt först, sen svurit en ramsa och tagit i ordentligt igen.
Gossen Ruda
Men nog är det bättre att slippa alla verktyg? Jag kollade igen nu och upptäckte att jag sett fel. Det är inget innerlock utan locket är delat i två delar, själva ytterdelen där man greppar och som låser i burkens gängor är för sig, överdelen för sig. http://www.felix.se/aktuellt/
Uggi
Hade ett lika dant lock på den senaste gurkburken, jättebra. tummenupp.gif
*Stintan*
Ja blir självklart bra att slippa momentet "bända upp locket" smile.gif
Carl

Om jag mot förmodan inte får upp locken så brukar ta en kniv och sticka ett hål i locket från ovansidan !
Bee
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-03-2015, 06:37)
1708623[/url]']
Istället för en skruvmejsel använder jag den här
http://www.hjalpmedel.se/koksredskap/oppna...oppnare-lockpys

En sån har jag också. Den är jättebra!
Ödmjuka reportern
I sanning har åtsittande lock varit ett bekymmer även för mig tills jag smörjde springorna med matolja.
Vill således passa på att rekomendera dig att icke vara iklädd vita kläder ty rödbetor hava avfärgning utan dess like!
Ödmjuka reportern
Jo, jo. Det varo ändock för förfärligt om olyckan varo framme. Rött mot vitt kan icke bliva annat än fult.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon