Ann i Göteborg
Sådde lejongap förra våren och planterade längs en SV-mur hos föräldrarna (zon 1). Det blev buskiga fina plantor som blommade långt in i oktober/november. Vintern har ju minst sagt varit mild och de ser fortfarande ut att vara vid liv, gröna och spänstiga. Tror ni att det är värt att spara dem i år? Kommer de att blomma? Skall jag klippa ner dem, hur?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är mycket troligt de övervintrat, det är inte ovanligt plantor övervintrar här i stockholmstrakten och zon 1 är ju ännu mildare. Och ja de kommer blomma fint. Jag brukar bara låta dem vara och då man ser att de börjat komma igång att växa ordentligt kan man ta bort vissna delar men nån annan klippning behöver de inte.
Ann i Göteborg
Tack för svaret Åsa. Då skall jag prova det! För säkerhets skull sådde jag även en ny laddning lejongap förra veckan men det finns ju alltid en plats för lejongap i trädgården!
tiabarber
Sådde lejongap förra våren och planterade längs en SV-mur hos föräldrarna (zon 1). Det blev buskiga fina plantor esixsigma.org som blommade långt in i ...
Elisabeth-Västkustkolonisten
För många år sedan hade jag en lägenhet i en villa. När ägarna ha<de svårare och svårare att greja i trädgården så gjorde jag mycket. Sådde bl an lejongab i en rabatt och den kom år efter år
Eva i Skåne
Står dom skyddat kan dom bli långlivade. Där jag bodde tidigare tror jag vi hade nån som hängt med i tio år eller nåt.
Här i stugan händer det också att dom klarar en vinter, t ex förra vintern, men efter den gångna vintern som varit sällsynt mild syns det inte ett livstecken. Lite märkligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon