Full version: Kolonilott
ah56
Jag har precis "fått" en liten kolonilott. Har ägnat dagen åt att bygga en redskapslåda. Träningsvärk. wacko.gif Har ärvt lite redskap efter min pappa.
Halva lotten har tidigare varit odlad, andra halvan är gräsbevuxen. Mycket tung lerjord. Har fått några vinbärs- och hallonbuskar som jag grävt ned. Vet inte om dom klarar sig för där finns inget vatten ännu (sätts på 1:a maj) Har burit vatten från ett dike.
Finns det något speciellt kolonilottsforum? Vad skall jag satsa på första året? Hade tänkt lite potatis, morötter, lök, dill, gräslök. Vad mera? Om jag gräver upp hela lotten i höst, hur förbättrar jag jorden bäst? biggrin.gif Det får inte bli för kostsamt utan får ske pö om pö.
Tacksam för alla tips.
Sylvia
Det finns massor av koloniföreningar, men de brukar vara mycket lokala. Hör med de andra odlarna om de har en förening, det är mycket troligt.
Åsa, mälardalen zon 2
Ett tips om du inte orkar gräva bort allt ogräs på ogräshalvan är att täcka hela denna yta med svart marktäcksväv, efter ett par år är det mesta av ogräset kvävt. Och ovanpå marktäckväven medans du kväver ogräset kan du ställa upp pallkragar som du fyller med jord och odlar i.
ah56
Tackar för tips. Skall surfa runt lite mer. Fler tips mottages tacksamt. laugh.gif
pepparmynta
CITAT (ah56 @ 17-04-2004, 22:05)
Jag har precis "fått" en liten kolonilott.   Mycket tung lerjord.
Finns det något speciellt kolonilottsforum?

Hej, här är en länk. Det är inte ett forum, utan en frågespalt. Koloniträdgårdsförbundet

Blanda barkmull i din lerjord. Himla jobbigt men det ger resultat!
(Har själv en lerjordslott. wink.gif)

PS! En bra bok: Handbok för Köksträdgården skriven av Lena Israelsson (W & W) DS!
Ella
förlåt! Jag råkade svara på ett annat inlägg här. Jag har raderat bort det det passade inte här wink.gif
Annki
Har skrivit om min kolonilott många gånger här på forumet. Jag hyrde 100 kvm lera med ogräs för 15 år sedan. Med blod, svett och tårar (nåja, fullt så illa är det inte! smile.gif ) har det blivit en täppa med kanonbra jord!

Det tog några år att gräva upp hela lotten. Jag satsade aldrig på att få den klar första året. På nyröjd mark satte jag potatis, för att bli av med ogräset. Sen satte jag krusbärsbuskar och vinbärsbuskar runt om, ute i kanterna, för att de inte ska vara ivägen när man vänder jorden vår och höst. Där har jag sedemera byggt ut med perennarabatter och ett kryddland. Som inte heller behöver grävas om så ofta. Hallonland är på G.

Har slängt i rejält med brunnen stallgödsel varje vår, och egen kompostjord. Man måste tillföra lika mycket närig som man drar ur jorden. Har aldrig använt fabriksgödsel. Här gäller ekologisk odling. Och stallgödsel med halm är bra att luckra upp leran med.

Håll sedan efter ogräset under sommaren. Tistlar är vanliga i lerjord, men lätta att rycka upp. Åkerfräken är ett litet helvete, liksom kvickrot. Men det är också bara att försöka gräva och slita upp så mycket man kommer åt.

Sen brukar jag försöka lägga om gångarna mellan landen varje år, för att inte stampa till lerjorden i onödan. Då spricker den och blir nästan omöjlig att hantera.

Lyckliga du som fått en kolonilott! Lycka till!!
ah56
laugh.gif Tack för alla tips, tänker försöka mig på pallkrage odling på den oodlade delen. Har jobbat på lotten hela helgen, byggt en redskapslåda, och grävt upp två mindre land. Har också grävt upp jorgubbsplantor som växte bland ogräset. Dom fick ny plats på ett av dom nygrävda landen. På det andra har jag satt gul- röd och charlottenlök. Har även sått dill, rädisa, plock- och rucculasalad, grönkål och palsternacka. Har ont i hela kroppen men det känns härligt. wink.gif Tackar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon