Har skrivit om min kolonilott många gånger här på forumet. Jag hyrde 100 kvm lera med ogräs för 15 år sedan. Med blod, svett och tårar (nåja, fullt så illa är det inte!

) har det blivit en täppa med kanonbra jord!
Det tog några år att gräva upp hela lotten. Jag satsade aldrig på att få den klar första året. På nyröjd mark satte jag potatis, för att bli av med ogräset. Sen satte jag krusbärsbuskar och vinbärsbuskar runt om, ute i kanterna, för att de inte ska vara ivägen när man vänder jorden vår och höst. Där har jag sedemera byggt ut med perennarabatter och ett kryddland. Som inte heller behöver grävas om så ofta. Hallonland är på G.
Har slängt i rejält med brunnen stallgödsel varje vår, och egen kompostjord. Man måste tillföra lika mycket närig som man drar ur jorden. Har aldrig använt fabriksgödsel. Här gäller ekologisk odling. Och stallgödsel med halm är bra att luckra upp leran med.
Håll sedan efter ogräset under sommaren. Tistlar är vanliga i lerjord, men lätta att rycka upp. Åkerfräken är ett litet helvete, liksom kvickrot. Men det är också bara att försöka gräva och slita upp så mycket man kommer åt.
Sen brukar jag försöka lägga om gångarna mellan landen varje år, för att inte stampa till lerjorden i onödan. Då spricker den och blir nästan omöjlig att hantera.
Lyckliga du som fått en kolonilott! Lycka till!!