Full version: Exotiska Frö
winjarra
Hej, är ny här så ber om ursäkt om det finns redan en tråd om just detta.

Är det någon som vet om det finns någon bra svensk webshop för exotiska fruktträd frö?

Det jag är ut efter är en Dvärg Papaya och en Passiflora Edulis

Thomson & Morgon har en vanlig Papaya, d v s Carica papaya och andra passiflora men ej Edulis.

Tacksam för Svar.

Mvh
Steve
kerstin z5-6
kanske denna?

Även dessa välkänd firma) har passiflora frö
Thomson and Morgan

Här gör det inget om en tråd finns redan btw:) Välkommen coolgleam.gif
winjarra
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-04-2015, 21:51) *
kanske denna?
Även dessa välkänd firma) har passiflora frö
Thomson and Morgan
Här gör det inget om en tråd finns redan btw:) Välkommen coolgleam.gif

Hej Kerstin, tack för svaren, jag kollade Plant world, verka jätte bra, har du själv handlat av de?

Jag har PASSIFLORA CAERULEA redan, har hört att det är den ända som gå att har ute i sverige på sommaren, bor i Zone 3 ( stockholm ) tror det är Z 3 men vill testa Edulis. Frukten är inte så god har jag också hört ( Passiflora C. ) Men det ska bli kul att testa. Jag är inne i en fas där jag har börjat tar frön från exotiska frukter och försöka få de att gro. Just nu har jag en Lychee träd, Mango träd, Kiwano "buske", Passiflora C och vänta just på att mina Frangipani ( Plumeria - Inte frukt men vackert ) och en kokos nöt att börja gro..Fundera på Kiwi men osäkert vilken sort är bäst för vår klimat, har du några ide?

Kommer bli en spännande sommar, speciellt om det blir lika varmt och fuktigt som förra sommaren smile.gif

Mvh
Steve
kerstin z5-6
Ja för en del år sedan, även dessa ,Beaumaux seeds hade i alla fall förr ett stort utbud

Den sk minikiwin är bäst i Sverige , både han o honplanta behövs om jag minns rätt, de har även fint bladverk

Kallas även krusbärskiwi .Paula , Anna och Oscar sorterna verkar vara bra .Z 1-4-5

[attachment=82600:1662_p5290.jpg]

[attachment=82601:1662_p38476.jpg]

[attachment=82602:1662_p46929.jpg]
winjarra
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-04-2015, 18:57) *
Ja för en del år sedan, även dessa ,Beaumaux seeds hade i alla fall förr ett stort utbud

Den sk minikiwin är bäst i Sverige , både han o honplanta behövs om jag minns rätt, de har även fint bladverk

Kallas även krusbärskiwi .Paula , Anna och Oscar sorterna verkar vara bra .Z 1-4-5
[attachment=82600:1662_p5290.jpg]
[attachment=82601:1662_p38476.jpg]

[attachment=82602:1662_p46929.jpg]

Hej Kerstin, tack för tipsen, Kiwin låter väldigt intressant, lite sent att köpa nu kanske med tanke på att de ska sitta i kylskpen ett antal månader, men vi får ser.

fina bilder, Papagojan ( om den heter så ) skulle jag ville prova någon gång men få nöja mig än så länge med min Plumeria... Om den börja gro smile.gif

Glad påsk smile.gif

Mvh
Steve
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon