Full version: Öppna era hjärtan
Carl

Ovan är ett känt uttalande ifrån Reinfeldt! Men det är inte bara hjärtat som påverkas! Vi står framför en stor utmaning utan dess like! När det gäller bostäder till våra nya medborgare!
http://www.friatider.se/nytt-stockholm-m-s...ra-invandringen
malarmaster
det är inga nyheter.... Det har ju varit bostadsbrist i 20 år som hela tiden förvärrats då man inte ens byggt för att klara den normala befolkningsökningen..
I fjol byggdes det ca 40000 nya bostäder och likaså i år kommer man att klara det. MEN att hålla jämn takt med flyktinginvandring + att bygga ifatt underskottet krävs mera.
Det är inte i första hand pengar som saknas,i storstäderna är det tillgång på mark,krångliga bygg och bullerregler,kostnader och personalbrist (byggindustrin går just nu på toppen av sin förmåga,personal inom byggledning,arkitekter o byggingenjörer saknas).
Så regeringens subventioner till de stora bolagen ger inte mycket mer byggande,snarare större vinster hos dessa bolag.Hade jag varit riskkapitalist hade jag idag flyttat pengar från friskolor och vårdsektor till byggprojekt och fått ta del av statens skatteintäkter som man nu vill dela ut.
För Växjös del skulle regeringens subventioner handla om 60 miljoner till byggbolagen,för det bygger man c.a 30 st 3-rummare. Att Växjö redan bygger enormt mycket betyder ju bara att dessa 60 miljoner är bortkastade då dessa lägenheter ändå kommit till stånd.Det handlar helt enkelt om kostnadsunderlag,dvs folk måste ha råd att hyra.
Vi kan inte ha en dyr nyproduktion för att möta en flyktinginvandring,skall kommunen betala hyran i dessa hus?
Bättre då att fortsätta på alliansens väg,att förenkla byggregler,ta bort vissa standardkrav för att kunna bygga billigare,mer konkurrens måste också in i byggbranschen då de stora dominerar totalt och håller uppe priserna.
Ulf
Huggorm
Fria tider istället, det var ju en omväxling från Avpixlat i alla fall rolleyes.gif Varför länkade du inte direkt till källan på sveriges radio i stället för att gå en omväg som folk hakar upp sig på?

Men hur som helst, jag tror inte det är fel att vara byggnadsarbetare de närmsta åren. Tyvärr skall tre fjärdedelar av bostäderna byggas i våra tre största städer så för oss som bor i resten av landet kommer arbetslösheten bestå. Men jag antar att de fabriker som skall bygga 60.000 baracker till asylsökare kan placeras ute i landet, det vore vansinne att ha dom i storstäderna.

Frågan om finansiering återstår. När miljonprogrammen byggdes på sextiotalet var Sverige i högkonjunktur och pengar fanns i överflöd. I dag är vi i lågkonjunktur och vi har inte de hundratals miljarder som krävs för att bygga alla de lägenheterna. Än har vi nog inte sett de sista skatteökningarna...
Carl

Jag håller med dig Huggorm! Läser de flesta tidningars hemsidor var FT är en! Har inte sett denna information någon annanstans: Där av länkningen!
silos
Undrar vad asylanterna säger när de kommer underfund med att det inte finns bostäder till dem?!?
Och vad tänker regeringen?
Och vad tänker folket?
Huggorm
CITAT (silos @ 06-04-2015, 22:41) *
Undrar vad asylanterna säger när de kommer underfund med att det inte finns bostäder till dem?!?
Och vad tänker regeringen?
Och vad tänker folket?
Vi vet ju bara vad en enda asylsökare säger, nämligen Samir som var med i uppdrag granskning nu senast. "Pratar de inte med varandra? Finns det ingen som har tänkt?" var hans kommentar. För övrigt har de ju flytt från krig och elände så de bör vara nöjda så länge de har tak över huvudet och lugn och ro. Regeringen funderar nog väldigt mycket på den här frågan, det borde vara en av de största på deras dagordning. 600.000 bostäder innan 2020 är ju inte kattskit. Det kan till och med vara så att alliansen gjorde sin dåliga valkampanj bara för att slippa ta tag i problemet. Och vad folk tänker slutligen, är inte lätt att säga.
silos
CITAT (Huggorm @ 06-04-2015, 22:55) *
Vi vet ju bara vad en enda asylsökare säger, nämligen Samir som var med i uppdrag granskning nu senast. "Pratar de inte med varandra? Finns det ingen som har tänkt?" var hans kommentar. För övrigt har de ju flytt från krig och elände så de bör vara nöjda så länge de har tak över huvudet och lugn och ro. Regeringen funderar nog väldigt mycket på den här frågan, det borde vara en av de största på deras dagordning. 600.000 bostäder innan 2020 är ju inte kattskit. Det kan till och med vara så att alliansen gjorde sin dåliga valkampanj bara för att slippa ta tag i problemet. Och vad folk tänker slutligen, är inte lätt att säga.

Jag har träffat många asylanter och de flesta var mycket glad och nöjda med allt!
Förutom en man från ett afrikansk land var bestört över hur det bråkades på asylhotellet,hur folk tyckte illa om varandra beroende varifrån de kom.
Det är ju inte konstigt när så många olika nationaliteter är i samma hus!

Vad folket på gatan tycker vet jag här,de flesta är absolut emot men vågar inte säga vad de tycker för att inte bli stämplade som rasister!
Jag tycker att det är okej med invandring men det skall vara så att det finns bostäder,arbete,skola,dagisplatser etc...
För hur skall det annars går för alla som kommer hit undrar jag?!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon