orkideh89
06-04-2015, 08:32
Hej!
Sedan ett par månad tillbaka sår jag massvis med växter, både blommor och köksväxter (tomater, gurka, sockerärt, sallader mm).
Genomgående för dessa är att de kommer upp och gör en glad i hjärtat med sin fina blad. Några växer till sig medan några platt lägger sig till på jorden och tynar bort. Det är så ledsamt när man har gått och väntar så långe och glädjer sig åt dem.
Jag vet inte vad det beror på. Men har några teorier och något av dessa kan det vara:
Kan det vara för blöt?
Kan det berott på att de är inne och rangliga och inte får sol?
Kan det bero på att det är för varmt?
Vissa dog efter att jag tog ut dem utomhus under en solig dag och när de kom in så hade de tappat kraft. Sol?
Jag tar gärna del av era erfarenheter och hjälp mig att skydda mina växter framöver. Gurkor, socker ärtor o luktärtor har jag nu planteratt för 3:e gång under 1-2 månader. Hjälp!
Huggorm
06-04-2015, 08:40
De på sista bilden ser ut att ha stått för varmt och mörkt, de är rangliga och vita. Men annars tror jag den torra inomhusluften tar död på de mindre plantorna.
Åsa, mälardalen zon 2
06-04-2015, 08:41
Sådder ska hållas lätt fuktiga gärna med plast över ej blöta, jorden ska vara lucker och porös så tryck ej till den, sådder ska ej stå i gassande sol utan bara ljust. När de grott kan man börja göra lufthål och sakta vänja dem vid torrare luft. Även nä'r det gäller sol måste man sakta vänja dem vid det även en stor uppvuxen krukväxt kan dö ifall du ställer den i gassande sol utan att den är van vid de strålarna.
Har du dåligt ljus inne för sådder när de grott sänk temperaturen + sätt ett lysrör ca 10cm ovanför sådderna så mår de bättre.
Vissa sådder vill stå svalare efter de grott andra vill stå i en temp på runt +20, (inga vill stå i +30-40C)
Sallat vill helst att det är kallare än +10C när de gror så den brukar man så direkt ute det är bara en fördel ifall det bara är några plusgrader i marken. Sockerärter vill ha en jordtemp på minst +5 så den kan du snart så direkt ute med ofta mår många grönsaker bättre av direktsådd på växtplatsen.
Ser ut som det för för mycket vatten och för lite ljus.
Inga växter tål att komma direkt ut i solljus de blir "solbrända" och bladen dör.
Börja med ha dem i skugga och vänj dem sakta vid solljuset, det tar ett par veckor innan de klara solen.
kerstin z5-6
06-04-2015, 11:43
Håller med om allt ,så inne på fönsterbänk är nästan detsamma som inget ljus alls, lysrör gör all odling lättare
Avhärdning dvs långsam tillvänjning till uteliv lika viktigt, ställ ut i skuggan gärna i en kartong, vinden är lika tärande som solen, lägg lite fiberduk över o börja med några tim max.
Övervattning är vanligt jorden ska kännas som en urvriden tvättsvamp i fuktmängd
orkideh89
06-04-2015, 12:20
Tack för svar!
Vi håller på att bygga ett växthus på ett soligt ställe. När det 10-20 grader utomhus kan värmen i växthus vara 30-40 grader. Jag funderar på att på nytt så och ha allt nysådda i växthuset. Tror ni att det blir för varmt att så/ha i soliga växthus från början så att all grödan bränns sönder? eller kommer växterna/växten vänjer sig med det ljus /sol och värme eftersom de är sådda där?
Hur hanterar man det då? Hur gör ni?
S//
Huggorm
06-04-2015, 12:27
När det blir så varmt i växthuset måste du öppna dörren, om du inte har takluckor. Kalka rutorna för att begränsa solinstrålningen eller häng upp skuggduk. Inga växter trivs när det är 40 grader.
kerstin z5-6
08-04-2015, 20:31
Jag har fläkt alla luckor i tak autoöppnas samt dörr, nysått får stå under fiberduk en bar stund innan jag avtäcker dem ett par tim åt gången.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.