Full version: Vad heter kaktusarna?
Kaktussoppa
Hejsan! Jag har på sistone fått ett väldigt intresse för kaktusar (Jag har alltid odlar mycket annat) och jag har fått 5st olika kaktusar av familjen. Men ingen av dom vet vilka sorter det är, vet ni? Det vetenskapliga namnet alltså.

Kaktus 1:

Ca 5cm hög
Grön/blå
Ca 1cm taggar som sticker ut från den.
Den ser ut som en "stjärna" uppefrån (*)
Taggarna kommer bara från själva "udden" på "stjärnvingarna"
Den ganska smal
Det är bara som en liten korv som sticker upp från jorden

Kaktus 2:

Ca 10 cm hög.
Den har typ stora "blad", ingen direkt stam men som stora blad som sitter på varandra.
Den är grön och har massa små gula/orangea prickar på sig där det växer taggar.
Taggarna är väldigt små och korta, mer som små hår.

Kaktus 3:

Ca 10cm hög
Den har en stam, och så växer det en massa "blad" på den och på dom sitter det MASSOR av mindre gröna pluttar, det är ett enda kaos med små gröna korvar som växer på hela kaktusen.

Jag kommer lägga ut bilder och skriva lite mer när jag kommer hem, jag sitter på tåget.
Jag vet att det inte är dom bästa beskrivningarna men om någon är expert hoppas jag att det räcker för en typ identifikation. Ni kan gärna posta länkar till dom som ser ut som dom jag menar, så kan jag säga om det är dom.
Tack på förhand!

Gossen Ruda
Bilder hade nog varit bra att ha.
Eva-Helene
Nr 2 låter som en Opuntia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon