Full version: Täcka under havtorn?
EdSe1991
Hej!

Jag har läst att havtorn inte tycker om konkurrens och att man därför ska vara noga med att hålla bort gräs och liknande vid dem. Jag undrar om man kan täcka marken under dem med knytnävsstora stenar så det blir att se ut som på en stenig strand. Skulle rötterna ta skada av något sådant?

Tackar.
Huggorm
Det är inga problem för rötterna men du kommer få plocka lite ogräs mellan stenarna. Något som är bra är att många löv kommer samlas upp mellan stenarna till hösten och bilda fin mylla, annars har de ju en tendens att blåsa iväg och försvinna. Min erfarenhet är att buskar ofta trivs väldigt bra i stenrösen.
EdSe1991
CITAT (Huggorm @ 06-04-2015, 21:50) *
Det är inga problem för rötterna men du kommer få plocka lite ogräs mellan stenarna. Något som är bra är att många löv kommer samlas upp mellan stenarna till hösten och bilda fin mylla, annars har de ju en tendens att blåsa iväg och försvinna. Min erfarenhet är att buskar ofta trivs väldigt bra i stenrösen.

Tack, det låter perfekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon