Hej hej,
Här är en glad amatör som har lite frågor angående att odla på balkong.
Jag har tidigare år försökt att odla lite allt möjligt på min balkong som man nog kan säga ligger i söder läge och är inglasad.
Det största problemet jag haft är att allt jag försökt mig på att odla har blivit lååååånga skrangliga växter som inte varit så roliga att ha att göra med. Nu till i år hoppas jag slippa detta problem...
Jag har nu sått bla tomater, basilika, gurka, solros och zinnia i sådana där små torvbriketter som jag har i ett litet minidrivhus i sovrummet. Det har nu börjar gro och jag känner oron komma. Känns som att jag än en gång kommer stå där med låååånga skrangliga växter som inte är så roliga att ha och göra med.
Så hur ska jag göra? ska det vara mycket eller lite ljus på minidivhuset? Mycket eller lite sol? Mycket eller lite vatten? När är det dax att plantera i kruka och vad är det bästa sättet att hantera det då? Plantera en bit ner i jorden vad jag har förstått? Sedan då? Rikligt med vatten och jödning kan ja tänka...?? Och passa växterna från föör mycket sol senare i sommar...
Tacksam om någon här (verkar finnas så många kunniga..) kan hjälpa mig lite på vägen så att jag kanske kan få lite kralligare växter på min balkong!!
/Slanter