Full version: Nybörjare
Slanter
unsure.gif
Hej hej,
Här är en glad amatör som har lite frågor angående att odla på balkong.
Jag har tidigare år försökt att odla lite allt möjligt på min balkong som man nog kan säga ligger i söder läge och är inglasad.
Det största problemet jag haft är att allt jag försökt mig på att odla har blivit lååååånga skrangliga växter som inte varit så roliga att ha att göra med. Nu till i år hoppas jag slippa detta problem...
Jag har nu sått bla tomater, basilika, gurka, solros och zinnia i sådana där små torvbriketter som jag har i ett litet minidrivhus i sovrummet. Det har nu börjar gro och jag känner oron komma. Känns som att jag än en gång kommer stå där med låååånga skrangliga växter som inte är så roliga att ha och göra med.
Så hur ska jag göra? ska det vara mycket eller lite ljus på minidivhuset? Mycket eller lite sol? Mycket eller lite vatten? När är det dax att plantera i kruka och vad är det bästa sättet att hantera det då? Plantera en bit ner i jorden vad jag har förstått? Sedan då? Rikligt med vatten och jödning kan ja tänka...?? Och passa växterna från föör mycket sol senare i sommar...

Tacksam om någon här (verkar finnas så många kunniga..) kan hjälpa mig lite på vägen så att jag kanske kan få lite kralligare växter på min balkong!!

/Slanter
magiana
Småplantor vill ha mycket ljus. Ett vanligt lysrör ca 10-15 cm ovanför plantorna blir bra. De vill heller inte ha det för varmt. Generellt kan sägas att ca 15 grader är lagom. Vattning är svårt att råda om men jorden får gärna torka ut (nästan iallafall) mellan vattningarna. Plantorna får heller inte dränkas med vatten. Lagom är bäst. Vad som är lagom får din erfarenhet visa.

När plantorna blivit hanterbara planterar du om dem i små krukor fyllda med plantjord. Gödningen som finns i jorden brukar räcka i några veckor. sedan kan man börja gödselvattna. Lagom är bäst här med.

Plantorna tål mycket sol bara man vänjer dem försiktigt. Däremot kan det bli problem med värmen på din inglasade balkong. Växterna vill inte ha mer än 30 grader. Släpp ut värmen upptill och ordna skuggning så att temperaturen kan hållas under 30.
Sia
vad jag, som också är nybörjare, hittills förstått så ska dom ha mycket sol och lite värme för att inte bli för rangliga. Varmt o mörkt ger däremot smala rangliga, höga plantor. Glöm inte bort att kolla om det står nåt bra tips på förpackningen.En del kan toppas. Alltså att man knippsar av dem lite.

Fast det är nog många som kan mer än mig om det här....

Lycka till iallafall!

/Sia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon