Johan.L
Hej

Jag har vänt uppochner på internet för att försöka hitta vad denna buske/växt heter samt hur man ska sköta den? Men lyckas inte hitta något, så jag vänder mig till er för hjälp smile.gif

Den var inte brun förra sommaren utan mer åt silverhållet.

[attachment=82637:IMG_0933l.JPG]
[attachment=82638:IMG_0932_L.JPG]

Mvh Johan
Huggorm
Troligtvis något ur kaprifolfamiljen, kanske lonicera reticulata
Bassam
Hej

Jag tycker att den ser ut som häggmispel:

o det är skötsel för häggmispel:

1 Storlek 1-4 m höjd- 70-300 cm bred.

2 Zon 1-6.

3 De blommar på våren.

4 Tung jord som behåller fukt o näring rik.

5 Beskärning är under höst.

6 Full sol.

7 sjukdom som brukar attackera de är mjöldagg, det är special när är varm o torr väder.

Tips

Om de får ( mjöldagg svamp sjukdom ), behöver man vattna under varm tiden, plus ta bort och bränna fallna blad, för att sjukdom ska inte flytta till nästa år o skada också andra växter.för att undvika mjöldagg behöver man vattna under torr perioden.

H.Bassam

Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 08-04-2015, 12:41) *
Troligtvis något ur kaprifolfamiljen, kanske lonicera reticulata

Troligen!

CITAT (Bassam @ 08-04-2015, 13:39) *
Hej

Jag tycker att den ser ut som häggmispel:

....

H.Bassam

Absolut inte!
Johan.L
Tror inte att det är Kaprifol heller då den inte verkar ha blommor eller bär.

En till bild om det hjälper något.
[attachment=82641:FullSizeRender.jpg]
ölandsboel
Tycker det ser ut som en död Eucalyptus gunnii
Huggorm
CITAT (ölandsboel @ 08-04-2015, 19:06) *
Tycker det ser ut som en död Eucalyptus gunnii
Håller med helt, jag satt och funderade på var jag sett de där runda löven men kunde inte komma på det. Men det är klart att det är eucalyptus.
Johan.L
Härligt där har vi det thanks.gif

Nu är själva roten/stammen närmast gräsmattan på dom rätt stora ca 1dm i diameter. Så om man klipper ner det döda så borde det väl komma nya till sommaren? Läste att dom kunde växa runt 50 cm/år så antingen så har förra ägaren klippt ner dom varje år.

Eller är det helt kört för denna? Haha
Huggorm
Har man tur överlever roten och kan skjuta nya skott. Vissa milda vintrar kanske till och med det som är över jord överlever. Men till slut kommer en riktigt hård vinter och då ger roten också upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon