monarped111
08-04-2015, 12:01
hej
har ju mycke växter i trädgården.
såsom klottuja rosor.kornell.syren .fruktträd,cypress.mm
men jag har ju tuk och singel runt om ,och har genom åren bara lagt lite blå korn vid växten o vattnat ner den.
finns det nån särskild rinande gödsel man kan använda,eller kan ja lösa upp blå korn i vattenkannan o vattna med.
tänkte även på om ja behöver lägga singeln åt sidan runt om växten o lyfta på duken o lägga på hästgödsel eller nån jordförbättring o sen lägga tillbaka duk o singel igen.
en del säger att häckar o buskar ,liguster mm inte behöver nån gödning o en del säger att de behövs gödning.
hur vet ja vilka som behöver gödning ,o hur ofta.
tacksam för tipps.
Hej
Jag kan säga när man tänker gödsla sina växter, man måste vet varför ska man ge dem gödsel, om jag väntar från dem blommor, frukt eller lökar ska jag ge dem kornblå, benmjöl eller blodmjöl på grund att de innehåller mera fosfor o kalium och lite kväve som hjälpa växter att ger bra blommor o frukt, men till andra växter kan man ger kompost eller naturligt gödsel som kogödsel för att de innehåller mera kväve som hjälpa växter att ger mera grönskar.
häckar o buskar ,liguster behöver gödsel efter några år från plantering, det blir jorden fattigt på näring, plus för 2-3 år behöver dem etablera sig o bygga bra rötter som de behöver, för att rötterna ska växa bra i jorden, genom att lita efter näring i jorden.
H.Bassam
Huggorm
08-04-2015, 14:20
Om du har duk och singel under buskarna så tillförs det ju inte någon näring i form av nedfallna höstlöv. Då kommer jorden så småningom att utarmas på vissa näringsämnen. Syntetiska gödningsämnen som NPK tillför vissa näringsämnen, men inte det som organismerna i jorden behöver. Utan förmultnande växtdelar finns det inget för mask och annat att äta och jorden blir "död". Även om buskarna kan växa under sådana betingelser kommer de inte att må bra. Jämför med människor som bor hela sina liv i en steril lägenhet i miljonprogrammet, det går men man mår inte bra av det. Så lyft gärna på duken och singlet och lägg på hästgödsel, kanske vartannat år. Då får du igång jorden igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.