Frönissen
Jag har planterat en nektarinkärna kring jul i år, nu funderar jag på om det inte är dags att beskära den. Är det en bra ide att klippa av de tre skotten som vuxit ut ifrån stammen? Eller är den för liten ännu?

Kan jag få de tre skotten att slå rot på något sätt?

Jag har samma fundering kring en granatäppleväxt, se bild. Ska jag bara klippa skotten som kommit och går det att få dem att rota sig på på något sätt så att jag får fler växter?
RibesRubusVitis
Liksom med andra Prunus-arter bör väl nektarinen helst inte beskäras alls, men om det måste göras ska det ske på sensommaren (juli-augusti-september).
Tyvärr tror jag inte de går att rota skotten. Alla persikor som jag sett (även nektarinen är en persika) är ympade på plommon eller krikon.

Granatäpplen vet jag dessvärre inget alls om.
Frönissen
Okej, då låter jag den växa som den vill fram till sensommaren i alla fall. Tack för tipset. Jag tänkte försöka få den att likna ett litet träd som växer i en kruka, så jag tänkte klippa bort alla sidoskott tills den fått lite tjocklek och sedan klippa ner den och låta det växa ut grenar.

Jag väntar med granatäpplet också.

Tack för hjälpen!
capros aper
Jag har haft fått olika resultat när jag har beskurit mina granatäpplen. Jag har tre plantor som är ca en halv meter höga. En av plantorna har svarat väldigt bra på beskärning och har bildat två nya växande skott på de flesta av de förgreningar som jag har beskurit. En annan bildade nya, fina skott till en början efter beskärningen men helt plötsligt stannade dessa av i tillväxt och bladen blev små och missbildade. Den tredje har inte växt en millimeter sen jag beskar den i vintras. Alla har fått växtbelysning. Tänkte placera dom utomhus om ett par veckor och se om dom växer bättre ute.
Bassam
Hej

Missbildade blad ska du ser noga kanske ska hitta några ohyra som är boven.
en tredje har inte växt en millimeter ska du byte jorden, plus ge komposten eller naturliga gödsel som kogödsel o vattna bra under våren.
H.Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon