orkideh89
09-04-2015, 22:24
Hej!
1- Relativ nyinflyttad till ett nytt hus och nu har denna vackra vårlök kommit upp som jag vill veta namnet på. Jag sökte bland vårlökar på internet och tyckte att det var lik en som heter Zigadenus, men ändå inte fullt ut. Kan någon hjälpa mig med namnet på den vita vårlöken?
2- Förut bodde jag på ett ställe som var zon 1-2 men det nya huset är tydligen zon minst 3-4. Jag älskar Gullviva, och jag hade i min trädgård förut. Jag tog med mig ett par stycken när jag flyttade i höstas, men de har inte kommit upp i det nya zonen. Kan ha dött av flytten eller inte klarat av kölden? vem vet!
Men igår köpte jag den spännande sorten med svart-gul färgade viva som jag funderar på att plantera ute. Vet någon om denna gul-svart viva kommer att klara av min nya zon? vad ska jag tänka på när jag gräver den ner i jorden?
MVH
Sofia
kerstin z5-6
09-04-2015, 23:37
Den vitblommande är inte zigadenus , den andra är en primula finns massor av sorter
kerstin z5-6
09-04-2015, 23:43
Den vitblommande är inte zigadenus , den andra är en primula finns massor av sorter
zigadenus elegans har smala blad i en rugge , blommorna ser ur så här
[attachment=82669:1998_p15715.jpg]
Hej
jag tycker att första heter:
Dubbel narciss
växt: Lökväxt
Populärnamn: Dubbel narciss
Vetenskapligt namn: Narcissus spp.
Familj: Amaryllidaceae
storek 15-40cm h- 15-30cm bred
z 1-6
blomma: maj.
jord väldränerad.
plats sol.
växt: Lökväxt
.plantera: i skydd plats
skötsel: de tycker inte att torka, blad kan ta bort när de blir hel gula.
Förökning: växter som har mycket blad kan dela,
övriga: de kan få attackerar från laverna, laverna attackerar frå skadad löka.
Gullviva
Primula veri
Familj: Primulaceae
Härdig perenn kan klara till zon 5.
Obs: så tycker jag att du ska vänta lite och de ska komma.
gul-svart viva
Jag tycker om att viva lökar kan klara bra minst till zon 3, som nästan alla lökar, men till nu jag hittar inte information av gul-svar viva till nu. men om du går till plantskolor och hittar den här sorten, alla informationen står på förpackning och affären har ansvar för detta.
H.Bassam
*Stintan*
10-04-2015, 03:55
Nej det är ingen dubbel narciss Bassam.
Tror snarare på vit scilla.
Den vita som har många släktingar är en uteväxt den andra säger jag att det kanske går.
EdSe1991
10-04-2015, 11:49
Jag tycker det ser ut som en Tulipa tarda men vit.
Här är en länk till en sida med bilder på en massa tulpan arter, men ingen som är helt vit.
orkideh89
10-04-2015, 18:26
Har ni hittat svaret på ena av mina blommor. Den gul-svart gulvivan heter Primula x polyantha ‘Gold Lace’ se i länken nedan:
https://mikesgardentop5plants.wordpress.com...ial-primula-iv/Den vita blomman är vita vårstjärnan (Lucilliae Gigantea Chionodoxa Alba) som jag tror är detsamma som Vit scilla
Tack för era svar!
Sofia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.