Gaerrent
Jag har flyttat till ett hus i Nynäshamn (zon2). Bakom huset finns en stor sluttning helt täckt av förvuxna syrener, schersmin, lönnar och annat. Allt täckt av murgröna, både marken och träden och buskarna. Jag har hittat lite spridda tussar av snödroppar och scilla, det kan hända att de finns annat också som kommer upp senare. Det har tidigare varit rabatter och odlingar. På ett par ställen finns mattor av bergenia. Det hela andas lite av De Smaragdgröna Bergens Gorillor, om ni förstår vad jag menar.

Min tanke med detta är att behålla regnskogskänslan. Jag vill behålla träden och buskarna som kläs in i vild grönska men samtidigt vill jag få in lite mer av av trädgård i det hela. så att det skall bli lite mer spännande. Jag tänker mig av vitblommande växter skulle kunna passa eftersom det är lite skuggigt och för att förstärka känslan av det vilda och i någon mån naturliga.

Jag har tänkt att lägga ut gångar av trampstenar lite hit och dit. Kanske en liten öppning med ojämn stenläggning där man kan ställa någon sittmöbel.

Jag tänker mig ljusa narcisser på våren, vitbrokig och gärna vitblommande hosta, ljusa nävor. Kanske alpklematis eller någon annan vit klematis som får ta sig upp i ett par av träden. Kanske någon japansk lönn i rött som bryter av det gröna. Jag vet inte hur bergsbambu eller någon annan bambu skulle trivas, men det borde väl inte vara något problem.

Är det någon som har bra förslag på växter som skulle kunna passa eller andra idéer kring en sån här trädgård?

[attachment=82673:IMG_7319.JPG]
Huggorm
Hade jag bara sett bilden skulle jag ha gissat på England snarare än Nynäshamn
Gaerrent
Jag håller med. Det var min tanke också när jag först såg trädgården. Vi har ett väldigt gynnsamt mikroklimat i Nynäshamn med vatten på båda sidor om staden. Redan Strindberg noterade detta med citatet "Nynäshamn -där murgrönan övervintrar vild och vinet mognar på spaljé”.
addo
Jag tänker på bambu och rhododendron när jag ser bilden. Sen lite storbladiga mindre träd och buskar som flikbladig rönnsumak 'tiger eyes' och Magnolia Tripetala.
Ormbunkar och hosta skulle också göra sig fint i omgivningen.
sillamor
Härligt att du vill behålla det vilda!

För blomning tänker jag hundtandslilja.

För mer trädgårdskänsla skulle jag kunna tänka mig något av följande (men med återhållsamhet för att behålla den vilda känslan):

Hänga upp en liten spegel eller något av glas i ett träd, så att det blir lite kul reflektioner/ljusspel från det ljus som silar ned.

Ställa upp en enkel tavelram på strategiskt ställe för att få en fokuspunkt.

Ställa upp en gammal stol eller hänga upp en gammal gunga mitt i det oframkomliga för att få en känsla av en mystisk, övergiven plats.
Gaerrent
Tack för tipsen. Just pynt och prydnadssaker i trädgården är inte riktigt min stil. Det kan säkert vara fint, men inte här.

Vit hundtandslinja kan jag tänka mig passar väldigt bra. Jag har även tänkt vit krollilja. Ormbunkar, vitblommande hosta och bambu är också sånt som jag tror kommer att passa bra. Någon magnolia har jag inte tänkt på, men det skulle verkligen passa in, om de pallar med skuggan förstås. Vit rhodedenron kan nog också passa.
Huggorm
Några japanska lönnar också kanske?

Jag är inte heller mycket för prydnadssaker i trädgården men hos dig tror jag en halvt överväxt staty av någon hinduisk gud hade varit perfekt, då hade det blivit som Indiana Jones biggrin.gif
addo
CITAT (Gaerrent @ 20-04-2015, 13:29) *
Tack för tipsen. Just pynt och prydnadssaker i trädgården är inte riktigt min stil. Det kan säkert vara fint, men inte här.

Vit hundtandslinja kan jag tänka mig passar väldigt bra. Jag har även tänkt vit krollilja. Ormbunkar, vitblommande hosta och bambu är också sånt som jag tror kommer att passa bra. Någon magnolia har jag inte tänkt på, men det skulle verkligen passa in, om de pallar med skuggan förstås. Vit rhodedenron kan nog också passa.

Just M. Tripetala odlas för dom stora bladen snarare än blomningen och jag misstänker att det är blomningen som blir lidande av det skuggiga läget snarare än tillväxt/bladstorlek.

Parrasollblad skulle passa bra också, sätt den bara där du enkelt kan komma åt att gräva upp den för att dela den. Den blir lätt gigantisk annars.

Trillium och fotblad skulle vara fina också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon