Caninen
Förra sommaren blev jag lycklig ägare av trädgård med några gamla komposter med finfin svart jord. Använde denna bland annat till att reparera gräsmattan på några ställen. Gjorde som vanligt, luckrade med grep, på med det fina svarta, gräsfrö och vatten. Nu i vår är samtliga dessa fläckar helt översållade med något ogräs som liknar machesallad! Som små krispiga buketter! Den är lätt att dra upp och jag blir sugen att äta den för den är väldigt grön och fin smile.gif Vet ni vad det är för något?[attachment=82682:image.jpg]
Pauline/Sthlm
Övre bilden liknar förgätmigej...? Men inte nedre så mkt och brukar vara andra sorter som poppar upp mitt ute på ytorna. Annat gräs? Okunnig om sorter!
Eva i Västerås
Jag tror inte det är machesallad. Den har rundare blad, "grönare" på ovansidan.
Jag skulle rensa bort det mesta och sätta några plantor lite avsides. När dom sen blir större kan man se vad de tänker bli.

I och för sig är jag självförsörjande på mache efter att ha sått en gång för 4 år sedan, så det är nog livskraftiga frön.
fvd
De övre bladen liknar förgätmigej.
Caninen
Ni hade rätt! Ett hav av förgätmigej! Antar att jag bara får se glad ut och låta dem härja, då de i princip inte går att utrota?
Raynyk
Du får plantera något mer (tåligt) runtom och kalla det rabatt smile.gif
fvd
Förgätmigej har ytliga rötter och är jättelätta att få bort. Sätt igång och rensa bara så får gräsfröna en chans.
Bassam
ej
Bassam
tomt
Pauline/Sthlm
Så vackert skirt!!
zaaritha
För-gät-mig- ej är vackra- inget ogräs för mej!
Men; alla har ju sin smak!
Se´n finns ju ormöga som liknar de andra............
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon