Full version: Klematis och Kaprifol
anncharlotte
Jag vill gärna ha en klimatis och en kaprifol i min trädgård . Vi bor på höglandet, alltså zoon 5 men har en tidigare trädgård här haft växter för zoon 4 som klarat sej i skyddat läge.

Men trots tidgare år med trädgård så är jag verkligen en odlingsamatör i allra högsta grad.

Så vad bör jag välja, så tåliga och lättodlade som möjligt ? Var bör jag plantera dom, full sol ? Någon som tål mycket skugga ?

Hoppas på lite hjälp smile.gif
Finn Klematis
Hej!

Klematis. Sibirica Riga Klippgrupp 1. Zon 7. Höjd 4-5 m. Vit enkla blommor.
Albina Plena Klippgrupp 1. Zon 5. Höjd 2-3 m. Vit dubbla blommor.

Lycka till.
Finn
Bassam
Hej

Jag kan bjuda dig den klematis: ( Clematis stans ):

Z 5-6.

plats: sol till halvskugga.

Jord: sur.Rosjord från säck passar bra.

Höjd 1m

Blomma: JAS ( Juli- Augusti- September). eller på vår vinter före knoppar öppna sig.

beskärning: grupp 3 .

Obs

-Klematis behöver skugga på fötter,
- grupp tre blommar på sensommar från juli. så man behöver klippa dem nära marken, klipphöjd av ca 20 cm över två parblad, .
- själv tycker jag klematis mera än Kaprifol.

H:Bassam

pejori
Vildkaprifolen Lonicera periclymenum är underbar både i doft och blomning.
Den klarar zon 5
anncharlotte
Tack för era svar, då vet jag vad jag ska titta efter smile.gif
StugAnn
Hej. Jag har som mål att klä in alla träd vi har i stugan. Mest med klematis men också med kaprifol. Kaprifol är ju lite kraftigare med större grönare blad och inte så "skräpig" som klematis blir både innan den växer upp på våren och när den vissnar ner. Jag började planera vid träden ( och nedjagade träd som vi sparat hög stubbe på. Jag är nog uppe i 30-40 st nu och det blir ju större för varje år. Det är jättehäftigt och jättekul smile.gif
Krolliljan
CITAT (StugAnn @ 05-05-2015, 17:40) *
Hej. Jag har som mål att klä in alla träd vi har i stugan. Mest med klematis men också med kaprifol. Kaprifol är ju lite kraftigare med större grönare blad och inte så "skräpig" som klematis blir både innan den växer upp på våren och när den vissnar ner. Jag började planera vid träden ( och nedjagade träd som vi sparat hög stubbe på. Jag är nog uppe i 30-40 st nu och det blir ju större för varje år. Det är jättehäftigt och jättekul smile.gif

Låter fint.
Har du bilder? Hade varit kul att se.

CITAT (anncharlotte @ 12-04-2015, 22:43) *
Jag vill gärna ha en klimatis och en kaprifol i min trädgård . Vi bor på höglandet, alltså zoon 5 men har en tidigare trädgård här haft växter för zoon 4 som klarat sej i skyddat läge.

Men trots tidgare år med trädgård så är jag verkligen en odlingsamatör i allra högsta grad.

Så vad bör jag välja, så tåliga och lättodlade som möjligt ? Var bör jag plantera dom, full sol ? Någon som tål mycket skugga ?

Hoppas på lite hjälp smile.gif

Det finns många vackra klematis men jag vill nog inte ha en sommar utan doften av kaprifol wub.gif
Bassam
Hej

Själv tycker jag om man plantera dem på upphöjde nära träd, buskar och häckar, för att ska inte bli konkurrens mellan dem, spelar ingen roll vilka klättrare växter ska man välja.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon