annette67
13-04-2015, 18:21
Jag hörde på tv 4 att man kan få tryffel om man planterar avenbok. Är det någon som vet om det kan stämma?
RibesRubusVitis
13-04-2015, 22:49
Det finns plantskolor som säljer avenbok med tryffel inympad i rotsystemet, så teoretiskt är det åtminstone möjligt. Nackdelen är att det kan ta 5-10 år innan det finns något att skörda.
annette67
14-04-2015, 19:48
Hej och tack för ditt svar. Så det är inte alla avenbokplantor som har tryffel?
Det lät som att det var bara att köpa avenbokhäck så får man tryffel hon på tv4 sa inget om att det är bara viss avenbok som har. Är det hasselträd man ska köpa om man vill ha tryffel?
Annette
Huggorm
14-04-2015, 20:02
Tryffel kan växa ihop med flera olika träd. Om den följer med när man köper en buske beror ju på om den fanns i jorden. Avenbok för häck förökas i stora fabriker nere i Europa, jag tvivlar på att det finns tryffel i den produktionen. Och jag vet inte om den följer med om man köper barrotade plantor, man kanske dessutom måste köpa krukodlat så man får med jord.
RibesRubusVitis
14-04-2015, 21:28
Jag sökte på nätet och såg att bl a Zetas säljer en ympad variant. Om det vore så enkelt att den följde med all avenbok skulle vi ha massor på gården under vår minst trettio år gamla häck. Snarare gör vissa trädtyper att det blir lättare för tryffel att trivas:
h24-files.s3.amazonaws.com/43366/114105-81iwF.pdf
Det blev ingen länk av adressen, men kopiera in texten i adressfältet så kommer en uppsats om tryffel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.