Full version: Vad har jag köpt?
essla
Hej trädgårdsvänner!

Nu behöver jag er experthjälp help.gif

Var in på Lidl idag och föll pladask innocent.gif för en olidligt söt buske.
Det verkar vara en deutzia? efter lite googlande.... på lappen står det med snirkliga bokstäver
typ "deutgia"

Någon som vet vad jag har köpt och vad det kan tänkas vara för zon på skönheten???

Tack på förhand thanks.gif
bosig
CITAT (essla @ 13-04-2015, 20:08) *
Hej trädgårdsvänner!

Nu behöver jag er experthjälp help.gif

Var in på Lidl idag och föll pladask innocent.gif för en olidligt söt buske.
Det verkar vara en deutzia? efter lite googlande.... på lappen står det med snirkliga bokstäver
typ "deutgia"

Någon som vet vad jag har köpt och vad det kan tänkas vara för zon på skönheten???

Tack på förhand thanks.gif

Du har antagligen köpt en Deutzia. Det finns ett antal namnsorter på den, jag tror att den vanligaste är bruddeutzia (Deutzia gracilis) den lär va härdig till zon3. Kan frysa in lite i grenspetsarna på vintern, men det är bara att klippa bort på våren.

Mvh: Bosse
essla
Tack Bosse! thanks.gif

Får försöka övervintra den inne.... bor i zon 4.
Bassam
Deutzia -----

z 1-3

Blomma: maj - juli

Jord: väldränerad du kan blanda jord med grov sand eller med kompost..

Plats: hel sol till halv skugga.

Täckning: täckbark för att skydda mot frost och för att behåller jorden fuktigt.

Beskärning: efter blomning, om de är inte blomma man kan beskära på vinter eller sommar.

övervintra: du kan chansa övervintra om du isolerar krukan med frigolit med täcka jorden plus med bra väldränerad jord , men du är bättre om du kan övervintra den inne för att tåligt max till z 3.

H.Bassam
Anders zon 1
Om det är en bruddeutzia så klarar den i alla fall bra lägen i zon 4 (har egen erfarenhet av det). Tror det blir svårt att övervintra den inne (i alla fall i längden). Viktigt att den står i något kallt utrymme då. Men risken är ändå att den startar för tidigt på våren. I kruka blir den för övrigt mindre härdig än om den är planterad i marken eftersom rötterna är känsligare än busken i övrigt, och i kruka kan rötterna frysa på vintern om den står ute (även om man bor i en zon som den ska klara). Om jag vore du skulle jag prova att plantera ut den i något skyddat, soligt läge på tomten och hålla tummarna för att det går bra.
bosig
Är nog benägen att hålla med Anders där, försök hitta en lite skyddad plats i trädgården att plantera den på och täck gärna över den med eklöv på hösten. De skyddar mot den värsta kylan och dom står emot vatten på ett bättre sätt än andra löv vilket gör att busken inte riskerar att ruttna bort under vintern, vilket den troligen skulle göra om man använde björk- eller lönnlöv.
essla
Tack för alla svar!!!!

Jag får vänta tills den blommar för att vara 100% säker på vad det är då yes.gif

Jag önskar jag hade tillgång till ek! Vilket fantastiskt träd!
Kompost har jag dock smile.gif i den övervintrade jag sticklingar av ros i vintras.

Annars får jag sätta ut den på annons i höst -cry-.gif
Vill inte ha den inne om det ger ett tråkigt resultat....
Har ett "orangeri" (nja inte riktigt, men ett rum med växtbelysning å max 16grader i)
men det hjälper inte den här växten antar jag... den vill vila över vintern?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon