Full version: Trädgårdsredskap?
Ulle-Bulle
Hej!
Nybliven trädgårdsägare behöver redskap! Vad ska jag köpa? sad.gif
Vi har häcksax (el- och handkraft), skottkärra, grep, spade samt en usel sekatör... Men varken kratta eller räfsa. Vad behöver jag mer?
Vilka redskap kan jag köpa billigt och vilka ska jag köpa med kvalité?

/Ulle-Bulle
MimE
Köp en bra sekatör!

Krattor (tänker på de där "kammarna" i grön plast) kan man däremot köpa billigt tycker jag.

Dessutom har jag satsat på lite bättre kvalitet på småverktygen ("trefingrad" kratta, spadar (en smal, en lite bredare) samt maskrosupptagare). Det finns inget värre om de man har är så klena att de viker sig när man måste ta i lite.

Köp också ett par rejäla trädgårdshandskar i skinn. De tunna i tyg går varenda tagg igenom.

Ett varningens ord:
Jag är skeptisk till de nya lätta spadarna och greparna (från Fiskars?). Det låter så bra att de är lätta i sig.
Men vi köpte en spade och började vända potatislandet. Det var ingen tung jord men spaden var för vek.
Vi fick byta den mot en rejäl "oldfashioned" spade som höll måttet.

Ett tips:
Om ni har en gammal trädgård så riv inte upp allt i år utan vänta och se vad som dyker upp. Vissa gamla godingar vill man gärna behålla fast kanske flytta senare.

/Mimmi
Åsa, mälardalen zon 2
Vad man behöver beror på hur trädgården ser ut. Har du många buskar och träd som behöver regelbunden underhållsklippning kan man behöva lite beskärningsredskap av bra kvalité + Nya beskärningsboken av Vollbrecht, Alm och Veltman. Har du bara en pytteliten gräsmatta räcker ofta en handjagare är den större kan el eller motorgräsklippare behövas. Om det blir tjocka drivor av löv i trädgården så kan man behöva en räfsa, är det bara lite löv så kan det ligga kvar på gräsmattan. (skillnaden mellan kratta och räfsa är att räfsan har de där fjädrande pinnarna som sitter i solfjäderform ofta medans krattor har fasta pinnar som sitter på rad).
Krattor är bra om man ska kratta grusgångar, jämna till jorden i grönsakslandet innan sådd och liknande.

Titta dig runt i trädgården och fundera vilka redskap behöver jag här och hur ofta kommer jag att använda just de redskapen.

Ofta klarar man sig med ett fåtal redskap i trädgården man måste inte ha en massa specialredskap, börja smått och köp till saker du upptäcker att du måste ha efterhand.
Ulle-Bulle
Tackar för snabba svar!

Vi har en normalstor (700kvm) villatomt från 70-talet. Massor av buskar, barrväxter och rabatter.
En kratta ska köpas omgående. Och en lövkorg, tror jag...? Gräsklippare har vi (glömde den lilla detaljen rolleyes.gif )
Vilken typ av sekatör? Märke, Prisklass??

/Ulle-Bulle
Ella
En kultivator, Det redskap som jag nog använder mest, En lång pinne med tre pinnar på. Det var likadant i den förra stora trädgården.

När jag är nimm och duktig så går jag ett varv med denna, medan ogräsen fortfarande bara har hjärtblad, och luckrar.De små pyttepgräsem dör då.

Det är nog mitt favoritredskap wub.gif wub.gif wub.gif
Fenja
Håller med Ella! Ofattbart hur mycket ogräs man slipper som "luckergalning", luckrar så fort det regnat eller jag vattnat och så fort jordytan sätter sig. Rensar däremot nästan aldrig ogräs!
Fenja
Ulle-Bulle
OK!
Har varit och rekat på Jula, Plantagen och Bauhaus (söndag...) maken vill oxå ha en sån där ogräsrensare, som ser ut som ett litet blad.
Vi tittade bla på Gardenas skaft med tillhörande utbytbara redskap, är det nåt att ha? Någon som testat? De spar ju utrymme...Jag är inne på ett ergonomiskt krökt skaft, är de bättre än raka? Tittade även på en sekatör av samma märke. De har en orange/turkos serie i med olika pris och en PRO serie (dyrare). Den dyrare kändes förstås bäst i handen... Fiskars var lätta, men hade väldigt korta blad och sedan finns mängder med billiga, likadana som jag redan har hemma. Ja, jag fick dilerium och vi köpte ingenting wacko.gif
/Ulle-Bulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon