caprifol
Nu är det dags. Vårsolen börjar värma och de slingrande, läskiga varelserna vaknar till liv. Jag pratar om ormar. Jag är ingen sjåpig person; skriker inte om en mus springer över altanen och klarar av att ta hand om såväl spindlar som tvestjärtar. Men måste erkänna att min rädsla för ormar nog vuxit till en fobi.

På skärgårdstomten, nära entrén, har vi en stor stenbumling där en orm - OK en snok - i början av sommaren kan ligga och dåsa. Det gör mig fullkomligt paralyserad av skräck, jag får hjärtklappning m m. Jag VET att snokar inte är farliga, men det hjälper mig inte. Skulle jag våga så skulle jag utan tvekan slå ihjäl den. Min man vägrar. Han hävdar att snokar är nyttiga, ofarliga, har sin plats i naturen (men inte på min tomt väl?) och dessutom är fridlysta. Han har burit iväg en el ett par några gånger. Långt bort försäkrar han mig, men jag har hört att de ska fraktas minst 3 km bort för att inte hitta tillbaka. Maken tycker att jag borde söka hjälp.

Så min fråga: har någon testat KBT mot någon fobi? Funkar det? Blotta tanken på att som "examensprov" besöka terrariet på Skansen ger mig mardrömmar. Jag vet att det låter jättefånigt, men förnuftet blir helt bortkopplat när jag ser en orm.
Aqvakul
Det funkar nästan alltid bra. Metodikerna inom KBT, eller för all del vanlig beteendeterapi också, är närmast skräddarsydda för att att hantera fobier.

(Jag är utbildad psykolog och undervisar i psykologi sedan många år. Jag har själv övervunnit min ormrädsla genom att tillämpa beteendeterapeutiska principer.)

Lycka till!
caprifol
TACK Aqvakul för ett seriöst - och positivt - svar! Man hör så många som bara skämtar bort frågan när de hör att det inte är frågan om huggorm utan "bara" snok. Jag ska göra ett allvarligt försök att ta itu med detta problem, innan det växer mig helt över huvudet.
pejori
Visst fungerar det.
Känner åtskilliga som fått hjälp mot sin spindelfobi, så kör på.
Det blir inte värre i alla fall.
Dagens KBT terapeuter är jätteduktiga på sitt jobb, så du får säkert bra hjälp.
Lycka till.
Eva i Skåne
Oh, vad jag förstår dig Caprifol. Jag är precis likadan. smiley_small_hug.gif
Vi har ibland kopparormar, som min man alltid påpekar "inte är ormar utan ödlor", på tomten och jag blir stel av obehag när jag ser en.
Vad hjälper det om det är en ödla när den ser ut som en orm? Jag får t o m obehagskänslor av många stora daggmaskar på trottoaren när det regnat. Allt krälande är otäckt!

CITAT (Aqvakul @ 14-04-2015, 03:05) *
Det funkar nästan alltid bra. Metodikerna inom KBT, eller för all del vanlig beteendeterapi också, är närmast skräddarsydda för att att hantera fobier.

(Jag är utbildad psykolog och undervisar i psykologi sedan många år. Jag har själv övervunnit min ormrädsla genom att tillämpa beteendeterapeutiska principer.)

Lycka till!

Jaha du AQ, det visste jag inte. Du kanske kan bota min ormskräck också? ohmy.gif
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 14-04-2015, 15:17) *
Oh, vad jag förstår dig Caprifol. Jag är precis likadan. smiley_small_hug.gif
Vi har ibland kopparormar, som min man alltid påpekar "inte är ormar utan ödlor", på tomten och jag blir stel av obehag när jag ser en.
Vad hjälper det om det är en ödla när den ser ut som en orm? Jag får t o m obehagskänslor av många stora daggmaskar på trottoaren när det regnat. Allt krälande är otäckt!
Jaha du AQ, det visste jag inte. Du kanske kan bota min ormskräck också? ohmy.gif

Kan jag kanske.. wink.gif
caprifol
Men pejori spindlar är ju inte farliga rolleyes.gif Men allvarligt: tack för svar, även det med positivt besked. Och så skrev du något väldigt bra: att det inte kan bli värre!
Ja, Eva i Skåne hur många gånger har jag inte fått kommentaren om kopparormar?! Hur många gånger har jag inte sagt/skrikit att jag struntar i vad de heter?! Skönt att någon förstår precis!
Aqvakul: Du kanske får en kö av patienter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon