jordig123
Hej!

Jag har supermycket mördarsniglar i mitt fritidshus och får inte bukt med dem (granne med en åker, jagar när jag är där men är ju inte det jämt). Samtidigt vill jag gärna odla grönsaker, men inte om sniglarna käkar upp alla.

Jag har sett elstängslet Snigelbromsen och undrar om någon har erfarenhet av det? Som jag förstår det har det gjorts om och finns i en ny version och de inlägg jag hittar är rätt gamla.

Någon som har testat och kan dela med dig av sina erfarenheter? Det är rätt dyrt (ungefär en tusenlapp) och sen tillkommer 265:- i frakt. Funkar det ska jag gärna köpa det, men jag känner mig osäker.

Hälsningar,
Linda
Pauline/Sthlm
Arghh skrev ett svar och så dog serverkontakten

Bygg ett elstängsel själv vetja!!

http://snigelfritt.com/elektrisk/tillverka...t-mordarsnigel/

Eller annan sida du googlar upp. Såg först efter att denna gick på väggström, finns bättre modeller med 12V-batteri som ställs vid landet!.
http://www.engelbert.se/garden10.htm
är nog bättre!
Låg men ändå någon grad av elektrisk förståelse krävs men går att läsa sig till för den otränade men normalbegåvade ;-)

Problem om du är där mycket sällan är väl risken att en mängd dödingar fastnar kvar och kortsluter trådarna längre än bara för att avliva.
Begränsa mängden sniglar genom att lägga en gång med vasst grus (vet inte hur effektivt eller vilken dimension) utanför stängslet?
Bassam
Hej

Själv, tycker jag att finns många metoder som hjälper, till exempel att man kan lägga några öl burkar i marken. sniglar tycker om öl, så de ska dränka i öl..
H.Bassam
jordig123
Tack för tips! De är för många för ölfällor och annat (jag kör det lite parallellt också). Ska överväga att göra ett eget elstängsel. Men om någon testat Snigelbromsen blir jag superglad för era åsikter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon