Full version: Mögel!
Barbera
Hej!

Jag som tyckte att det har gick så bra med mina små plantor...
Men så tyckte jag nyligen att de hade blivit lite bleka. Fiberduk inhandlades efter tips från Kerstin här och jag har goda förhoppningar om att det ska funka. (Tack Kerstin!)

Nästa obehagliga överraskning kom dock igår när jag kikade under duken och fick syn på att ett florsocker-liknande täcke över en femtedel av sådden. (Blomstertobak och Salvia)
MÖGEL!!!

Jag har nu satt de drabbade i karantän, dvs på visst avstånd från de andra. Kanske onödigt?
Är det något annat jag borde göra? Pilla bort möglet? Hålla igen med vattningen?

Hoppas på att någon kan ge mig råd så att lugnet återställas igen...

Hälsningar
Barbera
kerstin z5-6
Lufta mer - o håll på vatten ett tag ,mögel gillar inte det smile.gif-det brukar ordna sig trots lite mögel biggrin.gif
Nymphaea
Jag vet att en del brukar använda kanel som naturlig biocid mot svampar och bakterier.
Kan man kanske prova att strö ut lite kanel runt sådden?
Barbera
Tja,

nu börjar det likna ett riktigt kakrecept... Ska tänka på det till nästa gång.
Men den här gången tog jag Kerstin på orden och nu har möglet försvunnit, så jag kan pusta ut.
Kerstin, du är en klippa!

Tack hörrni!
//Barbera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon