Full version: Massakrerad tujahäck
Gaerrent
Jag har flyttat in i ett hus med en tujahäck runtom. Visserligen är just tuja en växt som jag verkligen inte tycker om, men nu råkar det vara den häck som finns så... Problemet är att häcken tidigare låtits växa upp på tok för högt utan att klippas och förra ägaren bestämde sig till slut för att korta ner den, alldeles för lågt. Nu har jag en brutalt nerkapad tujahäck som jag skulle vilja höja till cirka 180 cm för att hindra insyn från gatan. Tuja är dålig på att bryta nytt från ved vet jag men i det här fallet finns det grenar längre ner som är på väg uppåt, se på bilden. Häcken riskerar dock bli väldigt bred och konstig. dessutom med ett torrt dike upptill. Har ni förslag på vad jag skall göra? Jag vill ju gärna slippa ta bort den och plantera en ny häck.

Bör jag göra en liten klippning av sidorna nu för att forma in den och göra den så smal jag kan? Bör jag vänta helt med all klippning till i september? Borde jag kapa av de stubbar som saknar gröna kvistar eller kan jag hoppas på ett mirakel där det faktiskt bryter nytt där?

Vad tror ni, går det att få en snygg lite högre häck av detta?

[attachment=82695:DSCF6995.jpg]
addo
Det kan gå. Men det lär ta många år. Min ytterst lilla erfarenhet av brutalkapad thujja är att den står och stampar några år innan den börjar växa på höjden.

Ta bort stumpar och bind in grenar som du tycker passar som ny stam mot mitten

Klippa i det som lever skulle jag vänta med i ett par år.

Men om det var min häck skulle jag helt klart byta ut den smile.gif
Pauline/Sthlm
Brutalt var ordet, sa Bull.

Gör ont att se och då gillar inte heller jag thuja.
Men kvistarna ut mot gunnebostängslet verkar pigga, är det inte värt ett försök just att låta dem bli alternativa toppskott, däremot ta bort stubb/stump ovan deras avgångsställe. Och ta bort de grenar som växer inåt. Smalare häck, inget dike.

...eller ringa nån med minigrävare.
jaj-51
Oj det var ....

Jag kapade ner min tuja Drabant från drygt tre till 1,8 meter.
Sidorna var klippta och tuja snygga, men ovansidan blev hemsk.
Tog några år och nu har den blivit grön även på ovansidan.

Jag tror att dina grenar på utsidan kan sätta skott mot insidan och ge en grön häck.
Håll in med häcksax så den grenar sig och blir tät.
Eva i Västerås
Kan man spara dom hemska stubbarna i mitten och böja/binda in de gröna grenarna mot dem? Ha dem som stöd? Man kan nog vartefter tvinga in skotten, en bit i taget. Och om några år när du har nya "toppskott", så i mitten som möjligt, ta bort stubbarna.

Äh, jag ser när jag läser vad jag skrivit att det ser mycket luddigare ut än jag menar. Men jag känner inte för att börja på lördag kväll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon