|
caprifol
16-04-2015, 20:51
Många av er har säkert läst Malena Ernmans inlägg på Facebook om flyktingströmmen i världen, men jag lägger in det ändå. Jag kan inte förklara hur siffrorna tagits fram, eller bevisa riktigheten, men med tanke på alla skrönor, rykten, klipp från tidskrifter m m som publiceras så tycker jag ändå att detta inlägg platsar här. Om ni går in via länken finns ytterligare lite fakta samt en graf. ”Nej, Sverige är inte ”hela världens socialbyrå”. Inte heller stämmer det att ” Inget annat land tar emot så många invandrare som Sverige, sett till folkmängden” som flera ledande Folkpartister skriver på DN debatt. Det är långt ifrån sant. Men retoriken känner vi igen och vi vet att den kommer från SD. Sanningen är att bara 0,16% av världens flyktingar söker sig till Sverige!!!”https://www.facebook.com/malenaernman/photo...53019176655731/
Huggorm
16-04-2015, 21:00
Ja, det är bara de rikaste överklassflyktingarna som har råd med de 50-100.000kr som flyktingsmugglarna tar för att frakta dom till Sverige. De allra flesta flyktingarna är för fattiga för det. Dom sitter fast i stora flyktingläger utan möjlighet att ta sig någonstans.
Det hade varit intressant att se hur stor andel av de flyktingar som tar sig in i EU som väljer Sverige.
caprifol
16-04-2015, 21:16
Att det bara är rika överklassflyktingar tvivlar jag i och för sig på, men kan inte gå in i diskussion om det. Erkänner villigt att jag har för lite på fötterna för det. Men vore de så väldigt rika skulle de väl kunna betala för lite högre klass på flyktingfartygen än de livsfarliga skorvarna som nu tycks fylla Medelhavet med lik. Väldigt många har nog sålt allt de äger och har, och dessutom skuldsatt sig, för att betala smugglarna.
Enligt FN är alltså 50 miljoner på flykt, och även om de flesta är s k internflyktingar så tar sig ju rätt många till Europa. Ja, det vore intressant att, som du säger, se hur många som av europeiska länder väljer Sverige. Det kan man säkert få fram om man lägger ned tid och energi på att leta på nätet.
CITAT (caprifol @ 16-04-2015, 21:51)  Många av er har säkert läst Malena Ernmans inlägg på Facebook om flyktingströmmen i världen, men jag lägger in det ändå. Jag kan inte förklara hur siffrorna tagits fram, eller bevisa riktigheten, men med tanke på alla skrönor, rykten, klipp från tidskrifter m m som publiceras så tycker jag ändå att detta inlägg platsar här. Om ni går in via länken finns ytterligare lite fakta samt en graf. ”Nej, Sverige är inte ”hela världens socialbyrå”. Inte heller stämmer det att ” Inget annat land tar emot så många invandrare som Sverige, sett till folkmängden” som flera ledande Folkpartister skriver på DN debatt. Det är långt ifrån sant. Men retoriken känner vi igen och vi vet att den kommer från SD. Sanningen är att bara 0,16% av världens flyktingar söker sig till Sverige!!!”https://www.facebook.com/malenaernman/photo...53019176655731/Ja, med tanke på att det fortfarande finns folk som tror att Svenskarna är en utrotningshotad art, så är det en intressant siffra. CITAT (caprifol @ 16-04-2015, 22:16)  Att det bara är rika överklassflyktingar tvivlar jag i och för sig på, men kan inte gå in i diskussion om det. Erkänner villigt att jag har för lite på fötterna för det. Men vore de så väldigt rika skulle de väl kunna betala för lite högre klass på flyktingfartygen än de livsfarliga skorvarna som nu tycks fylla Medelhavet med lik. Väldigt många har nog sålt allt de äger och har, och dessutom skuldsatt sig, för att betala smugglarna.
Enligt FN är alltså 50 miljoner på flykt, och även om de flesta är s k internflyktingar så tar sig ju rätt många till Europa. Ja, det vore intressant att, som du säger, se hur många som av europeiska länder väljer Sverige. Det kan man säkert få fram om man lägger ned tid och energi på att leta på nätet. Tror det är svårt att få fram en rättvis siffra, då vi har olika typer av flyktingar.
Huggorm
16-04-2015, 21:34
CITAT (caprifol @ 16-04-2015, 22:16)  Enligt FN är alltså 50 miljoner på flykt, och även om de flesta är s k internflyktingar så tar sig ju rätt många till Europa. Ja, det vore intressant att, som du säger, se hur många som av europeiska länder väljer Sverige. Det kan man säkert få fram om man lägger ned tid och energi på att leta på nätet. Cirka en sjättedel av alla som tar sig in i EU väljer Sverige. Det är extremt mycket med tanke på att det är 28 länder i EU. Det är också mycket märkligt att så många söker asyl i Sverige när reglerna säger att de skall söka asyl i det första land de ankommer till och vi har inte kust mot medelhavet. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sa-mycke...-eu_4070655.svd
caprifol
17-04-2015, 11:13
Ja, att Sverige ligger i topp som mottagare i Europa är klart. Dock tar Malta emot flest flyktingar per capita. Å andra sidan står Sverige för 0,75 % av världens totala BNP (enl Ekonomifakta)..
Önskvärt är naturligtvis att EU skulle ta ett gemensamt grepp om problemet så att det blir åtminstone någon sorts "fördelning". Kan inte låta bli att undra hur italienarna klarar av detta enorma bärgningarbete och mottagandet. MEN, vi får inte stänga dörren för dessa människor! Att de måste fly från de mest fasansfulla förhållanden förstår man ju, då de är medvetna om vilken livsfarlig resa de ger sig ut på. Jag menar då alla båtflyktingar.
Sedan undrar jag lite över hur man räknar då man alltid pratar om "asylsökande". Antar att inte alla beviljas asyl.
hattstugan
17-04-2015, 18:29
Alla som kommer hit kan söka Asyl men långt ifrån alla beviljas det och får uppehållstillstånd! En proccess som tar allt från 2 månader till ett år!
Natur liv
17-04-2015, 18:58
CITAT (caprifol @ 16-04-2015, 22:16)  Men vore de så väldigt rika skulle de väl kunna betala för lite högre klass på flyktingfartygen än de livsfarliga skorvarna som nu tycks fylla Medelhavet med lik. Väldigt många har nog sålt allt de äger och har, och dessutom skuldsatt sig, för att betala smugglarna. Jag tror också att rika väljer en annan flyttvariant. De kanske startar ett företag och flyttar in i Sverige med arbetstillstånd.
Huggorm
17-04-2015, 22:23
En norsk politiker föreslår nu att EU har en gemensam flyktingmottagning. Gärna i Turkiet eftersom det ligger nära många av de länder som genererar stora flyktingströmmar samt att det är muslimskt, liksom de flesta av flyktingarna. Han tycker alltså att EU skall bygga upp ett enormt läger, stort nog att rymma 2 miljoner asylsökare. Då får man stordriftsfördelar och att ha ett sådant läger i Turkiet är billigt. Det skulle också sortera bort många lycksökare eftersom de knappast har lust att sitta i ett läger i Turkiet, medan det däremot inte bör vara något problem för de som flytt från krig och elände. Sedan kan asylsökarna fördelas jämnt mellan EU:s länder när de fått sina ansökningar godkända. En intressant idé och kanske krävs det något sådant för att klara av flyktingströmmarna som bara tycks öka för varje år som går. Nu senast håller ju Jemen på att falla sönder också. http://www.nettavisen.no/nyheter/vil-oppre...3422775857.html
Jubbe063
17-04-2015, 22:30
CITAT (Huggorm @ 17-04-2015, 23:23)  En norsk politiker föreslår nu att EU har en gemensam flyktingmottagning. Gärna i Turkiet eftersom det ligger nära många av de länder som genererar stora flyktingströmmar samt att det är muslimskt, liksom de flesta av flyktingarna. Han tycker alltså att EU skall bygga upp ett enormt läger, stort nog att rymma 2 miljoner asylsökare. Då får man stordriftsfördelar och att ha ett sådant läger i Turkiet är billigt. Det skulle också sortera bort många lycksökare eftersom de knappast har lust att sitta i ett läger i Turkiet, medan det däremot inte bör vara något problem för de som flytt från krig och elände. Sedan kan asylsökarna fördelas jämnt mellan EU:s länder när de fått sina ansökningar godkända. En intressant idé och kanske krävs det något sådant för att klara av flyktingströmmarna som bara tycks öka för varje år som går. Nu senast håller ju Jemen på att falla sönder också. http://www.nettavisen.no/nyheter/vil-oppre...3422775857.htmlFår lite kalla kårar av sådana förslag. Lite av "flytta alla oönskade elemen långt bort så vi slipper dem här". Kan jämföras lite med Gulag och GBs detpotering av oönskade till Australien.
Huggorm
17-04-2015, 22:37
CITAT (Jubbe063 @ 17-04-2015, 23:30)  Får lite kalla kårar av sådana förslag. Lite av "flytta alla oönskade elemen långt bort så vi slipper dem här". Kan jämföras lite med Gulag och GBs detpotering av oönskade till Australien. Tycker jag inte. Nu skickar vi dom ju till någon asylmottagning i Norrland istället, det blir likvärdigt.
malarmaster
18-04-2015, 05:49
Delvis så funkar huggis modell redan så idag. kvotflyktingar ( från flyktingläger adm. av FN) fördelas på mottagarländer,tror Sveriges årliga andel är 7400 st. Huggis modell är inte fel och i FN har liknande diskuterats,fördelen är att då (frånsett att flyktingen i lägret har bra villkor,ungarna tillgång till skola,mat ,sjukvård funkar m.m ) kan man kan fördela ut asylsökande på ALLA länder istället som nu ett fåtal. Bästa hade varit att FN fungerat som polis,dvs man hade haft resurser att kväsa orosmoment så flyktingströmmar inte uppkommer.En världsarme helt enkelt men säg den diktatur som hade gått med på det. Jag tror också att flyktingströmmarna kommer att öka och EU:s gränsskydd funkar uppenbarligen inte då en flykting kan ta sig från ett yttre gränsland (Turkiet,italien m.fl) till norra europa utan kontroll. Långt ifrån alla som kommer har rätt till asyl,många är ekonomiska flyktingar och inte krigsflyktingar. De flesta som kommer till europa via nordafrika är t.ex ekonomiska flyktingar och väldigt många kommer från länder söder om Sahara och har alltså redan när de kommer till nordafrika rest väldigt långt. De allra flesta av dessa skickas tillbaks.Endast en liten del är krigsflyktingar från Libyen då de allra flesta som flyr därifrån beger sig till grannländer istället. Den stora flyktingströmmen kommer från syrien i dagsläget men det är sant att det är bara de med resurser som kan ta sig till oss,de flesta fastnar i något grannland,oftast Libanon där man nu stoppat gränserna pga att resurserna tagit slut,flera miljoner syrier har sökt sig till Libanon . Ulf
Huggorm
18-04-2015, 10:21
SVD har ett bra reportage om hur det är ute i invandrardominerade förorter. Det man ser i texten är bara början, de som texten handlar om kom hit när invandringsströmmarna fortfarande var små och konjunkturerna var goda. De som kommer nu har ännu sämre förutsättningar. Det är en utveckling som är katastrofal för Sveriges del och det inkluderar de som skall bli svenska och trodde de kom till ett rikt och bra land. Vi har bara sett början av segregation, arbetslöshet, hopplöshet, gängkriminalitet och misär. http://www.svd.se/naringsliv/tensta-de-som...tar_4495138.svd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|