SJS
Hej
Är i full färd med att driva upp tomater, chili, gurkor, paprikor och lite annat smått och gott. Har två sorters tomat, en bifftomat "Brandywine" och en körsbärstomat "red profusion". Nu har jag upptäckt att några blad på bifftomaterna har fått ljusa fläckar på bladen, lite flammiga ljusare partier. Dessa är inte koncentrerade till kanterna av bladet utan fins utspridda över hela. Bifogar bild.

Plantorna står på solig och varm plats, planterade i ekologisk plantjord från Rölunda gård. Dom får sen ca en vecka tillbaka ekologisk flytande näring, Änglamarks Växt näring (N 3%, P 1%, K 4,5%). Har även noterat att vissa blad som färgmässigt ser friska ut liksom har rullat ihop sig lite.

Är det något näringsämne som saknas eller är dom sjuka? Får dom för lite kväve? För mycket kalium? Har kollat noga på plantorna och kan inte hitta några skadedjur. Bifogar ett par bilder till.

Körsbärstomaterna som får samma behandling ser betydligt bättre ut men även dessa tycker jag mig kunna se början till samma flammiga utseende, men mycket mycket svagare än hos bifftomaterna. Hos dessa har jag dock upptäckt att ett fåtal blad (mycket få) på vissa plantor är något lilafärgade på undersidan (nästan samma flammiga mönster som bifftomaterna har fast på undersidan och i lila färgskiftning), på ovansidan är dom gröna och ser friska ut. Har inga bilder på detta då jag inte lyckas ta ett kort där färgskiftningen framträder.

Vad är det som händer med mina tomater? Vill ju helst åtgärda innan det blir värre men jag kanske oroar mig i onödan?
Lyckoper
Jag tror tomaterna får för lite näring, det brukar vara högre halter av magnesium och kalium i tomatgödsel, det jag använder från Lidl har NPK-9+3+12.
Men
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt många tester jag sett så är inga växtnäringspreparat perfekta ofta har de för mycket eller för lite av nått så det är bra ha lite olika gödningsmedel och så varva lite mellan dem då minskas risken att plantorna får för mycket eller för lite av nått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon